دکوراسیون داخلی آرل

دکوراسیون داخلی آرل

دکوراسیون داخلی آرل

دکوراسیون داخلی آرل

طبقه بندی موضوعی

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

این فروشگاه درشهر تولوکا مکزیک به گونه ای طراحی شده است که رهگذر از آن عبور نمی کند و ماشین ها با سرعت   80 کیلومتر در ساعت  از این منطقه می گذرند.سازه نما شامل پایه ها و اتصالات فلزی است که به پوسته ساختمان متصل شده اند. اتصال متریال چوب نما با پیچ و پرچ سرعت اجرای کار را افزایش داد. واحد های تجاری داخل ساختمان نمی بایست پنجره داشته باشند. به همین دلیل فقط دو نورگیر در حجم ساختمان تعبیه شده: ورودی و بام ساختمان. طراحی نورپردازی مجتمع تجاری هم یکی از عناصر تأثیرگذار در جلب مشتریان می باشد. خلق نورهای گرم و سرد توجه رهکذران (حتی با خودرو) را به خود جلب می کند. 



  • arel arel
  • ۰
  • ۰

معماری قرن 21

در معماری پارامتریک مبنای طراحی را بر توجه طراح به پارامترهای موثر بر طرح و روابط بین آن ها بنا شده است.

در دوران حجر بدین گونه بود که آنچه را که طبیعت می خواست در اختیار ما می گذاشت که به تدریج انسان ها به ابزارهایی دست یافتند که توانستند ابتدایی تریستن خانه ها بسازند. کم کم و در طول زمان های زیاد با وقوع انقلاب صنعتی ، زمانی فرارسید که صدها انسان به شکلی واحد دوستدار چیزی یکسان شدند، همگی مانند هم آن را به کار گرفتند و این چرخه را تا آن جا پیش بردند که جز نگاه هایشان تفاوتی در بینشان زنده نماند.



  • arel arel
  • ۰
  • ۰

طراحی سالن زیبایی باید به گونه ای باشد که محیطی گرم و صمیمی را برای مشتریان به وجود آورد.باید بهترین و راحت ترین مبلمان، نورپردازی و لوازم صوتی استفاده شود تا بهترین طراحی را برای ما یادآور شود.

یک میز کار بزرگ و یک دیوار کشویی بزرگ که بر روی آن قفسه هایی تعبیه شده، اجازه ی آن را می دهند که در زمان لازم فضای داخل ساختمان را کم یا زیاد کنند.


  • arel arel
  • ۰
  • ۰

یک شرکت اسپانیایی در طراحی بیمارستان به نام  d’Olot i Comarcal به دلیل استحکام و پایداری از بتن استفاده کردند.

طبقه ی اول  در سطح بالایی شامل فعالیت های عمومی، مشاوره ی خارجی، کافه تریا، سالن کنفرانس و ... می باشد که می تواند در راستای برنامه ی بیمارستان، مورد استفاده قرار گیرد. سطح زیرزمین شامل فضای بیمارستان است و دو طبقه زیرزمین با تمام خدمات تدارکات و فنی، در ارتباط است. 


  • arel arel
  • ۰
  • ۰

هادی تهرانی در سال 1954 در ایران متولد شد وی در آلمان به تحصیل معماری پرداخت و در سال 1991 همراه با دو تن از معماران خبره آلمانی به نام (جینز بوت) و (کایریشتر) دفتر معماری (BRT) را در هامبورگ تاسیس کردند که امروزه با 104 کارمند، به عنوان معروفترین و بهترین دفتر معماری در اروپا در حال فعالیت است.

او دریکی از پروژه‌های عظیمی که اخیرا تهرانی به دست گرفته، ساخت بزرگ‌ترین پاساژ اروپاست که چهارصد میلیون یورو اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است. سبک معماری خود از شیشه زیاد استفاده میکند و از آثار او  تاسیس ساختمان اداری (Doppelxx) در هامبورگ است.


  • arel arel
  • ۰
  • ۰
همانطور که واقفید سینما از جمله فضاهای فرهنگی است که از نظر طراحی و دکوراسیون داخلی کمتر مورد نقد و بررسی قرار می گیرد که بدین منظور اگر شما به دنبال نمونه موردی برای طراحی از این قبیل فضاها باشید ممکن است کمی با مشکل مواجه شوید. در این راستا وبسایت معماری آرل قصد دارد نمونه ای جذاب از سینما را به شما عزیزان معرفی کند.
هنگامی که شرکای ONE PLUS طراحی سینمای بین المللی Omnijoi در چین را به عهده گرفتند، به منظور ادای احترام به صنعت فیلم تصمیم گرفتند از لوله های مسی روکار استفاده کنند. به طوری که در نگاه اول یک شات ردیابی در ذهن ببیننده نمایش داده می شود. این لوله ها در سراسر لابی، اتاق ها و برخی از سالن ها کشیده شده است و با توجه به زمینه تیره رنگ محوطه به خوبی خود نمایی می کند و چشم هربیننده ای را به خود معطوف می سازد. همچنین طراحی مبلمان مجموعه به گونه ای بوده که لوله را تعمیم داده شده و در ادامه ی آنها مبلمانی هماهنگ با تم کلی طراحی در نظر گرفته شده است. در سالن سینما نیز از همین لوله ها با فرم V شکل استفاده شده که انتهای آنها به روشنایی ختم می شود و نقاط کانون توجهی را روی دیوار ایجاد می کنند. 




طراحی سالن سینما
  • arel arel
  • ۰
  • ۰

طراحی داروخانه مدرن که در نیویورک قرار دارد،، توسط استودیو Sergio Mannino انجام شده است، آنها با بهره گیری از کاشی هایی با طرح گرافیکی در کنار کانتری از جنس بتن و مبلمان های منحنی شکل چرمی، فضایی به وجود آورده که متعلق به یک برند تامین اقلام دارویی نسخه های پزشکی برای بیماران به صورت آنلاین می باشد.

این استودیو طراحی، پروژه این داروخانه را در بروکلین برای برند Medly انجام داده است. Medly اپلیکیشنی است که برای سهولت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان نیویورکی در جهت سفارش آنلاین تهیه نسخه های دارویی، طراحی شده است.

علاوه بر خدمات تحویل نسخه دارویی درب منزل، داروخانه Medly در خیابان گراهام در بروکلین به کاربران این امکان را می دهد که اقلام دارویی نسخه پزشک خود را به صورت آنلاین در یک قالب یک مجموعه سفارش داده و بعلاوه به صورت رو در رو از خدمات مشاوره با افراد متخصص بهره مند شوند.

طراحان استودیو نیویورکی Sergio Mannino در رابطه با این پروژه می گویند: " برند Medly این اپلیکیشن مکمل را برای آن طراحی کرده است که بیماران در دوران بیماری که نیاز به استراحت دارند، جهت تامین داروهای خود مجبور به ترک منزل  نشده و همینطور مجبور به انتظار در صف داروخانه برای دریافت داروهای نسخه خود نباشند. اما یک تجارت آنلاین موفق نیاز به یک فضای فیزیکی نیز برای کسب و کار خود دارد و طراحی ما برای داروخانه Medly با توجه به این ایده صورت گرفته است. "

با توجه به رنگ سفید و سبز برند medly این استودیو از پالت رنگ فیروزه ای برای فضای انتظار این داروخانه استفاده کرده است.

استفاده از لوگو در طراحی

دیوارهای نعنایی رنگ این فضا، همرنگ با طرح روی تایل های بتنی کف می باشد که متعلق به طراح اسپانیایی، جیمی هایون، برای برند Bisazza است. در تایل های کف از اشکال دایره ای شکل رنگی استفاده شده است که متاثر از طرح لوگو این برند می باشد. بر روی کانتر بتنی این داروخانه که به صورت سفارشی ساخته شده است  نیز لکه های کمرنگی از رنگ سبز وجود دارد که با پیش روی به سمت بالای کانتر این رنگ محو می شود.
طراحان استودیو سرجیو مانیو معتقدند که طراحی ارائه شده برای این داروخانه مدرن هم به نوعی مفرح و هم متناسب با مد روز است. کانتر بتنی سفارشی این داروخانه در کنار تایل هایی به رنگ فیروزه ای روشن که طرح های هندسی بر روی آنها نقش بسته است از ایده های اصلی طراحی این داروخانه می باشند.

مبلمان داروخانه مدرن

مبلمان های استفاده شده برای فضای انتظار این داروخانه چرمی و به رنگ سبز تیره می باشند که براساس گفته طراحان پروژه، متاثر از آثار طراح ژاپنی قرن بیستم، شیرو کوراماتا می باشند. هر یک از نشیمن های این مبلمان ها برای 4 نفر طراحی شده است و در هر طرف دو نفر می توانند بنشینند. نوع طراحی این نشیمن ها به گونه ای است که مشتریان داروخانه را به گفتمان و معاشرت تشویق می کند.

ایجاد ارتباط در طراحی

از آنجا که ایجاد حس یک فضای جمعی یکی از ارزش های داروخانه Medly می باشد، این استودیو طراحی، طبق گفته طراحان پروژه، بر آن بوده است که طرح خود را متناسب این ایده ارائه کند. طراحان پروژه معتقدند: " ذات فضاهای کوچک به گونه ای است که مشتریان طبیعیتا با یکدیگر و با کارکنان برخورد کرده و ارتباط برقرار می کنند و این دقیقا برخلاف داروخانه های خیلی بزرگ است که افراد در آنها به واسطه راهرو های بزرگ و ابعاد وسیع این فضاها، به گروه های مختلف تقسیم می شوند."

از جزئیات دیگر این داروخانه می توان به قفسه های سفیدرنگ و نورهای سقفی که آنها نیز به رنگ سفید می باشند، اشاره کرد.

یک جداره تا خورده در انتهای این داروخانه نیز وجود دارد که جهت تفکیک فضای مدیریت و فضای انبار داروها استفاده شده است. در کل این فضا 177 مترمربع مساحت دارد.

داروخانه Medly نیز همانند بسیاری از دراگ استورهای امروز، دنباله رو ایده استفاده از طراحی داخلی برای از بین بردن کلیشه های موجود در مورد چنین فضاهایی بوده است.


طراحی داروخانه

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

معماران:  OLARQ Osvaldo Luppi Architects
محل احداث: Son Vida, Spain
مساحت:    800 متر مربع
سال انجام پروژه:2013
این خانه ی ویلایی در یک زمین بسیار شیب دار در یک محله مسکونی متمرکز با منظره روبه خلیج پالما د مایورکا ساخته شده است..  ویژگی منحصر به فرد این خانه ویلایی حداکثر دید نسبت به محیط اطراف و کمترین دید به ساختمان ویلا از اطراف و همسایگان،دیدن بدون دیده شدن. این خانه ی ویلایی از طریق ذهن و تفکر و بدون تماس و حضور در محیط،ارتباطافراد با محیط را افزایش می دهد.دسترسی تراس این ویلا،یک تجربه رویایی می باشد.برای ایجاد یک اثر متناسب با چشم انداره منظره،سه طرف استخر از درخت پوشیده شده است و درنیم متر آخر دو قاب15 میلی متری از فیلم امنیتی اجرا شده است.

قالب بتن با پانل های فنولیک ساخته شده است.تخته های کاج  با ارتفاع 12.5 سانتی متر و با 2 ضخامت متفاوت به این تابلو ها توسط میخ چسبانده می شوند.یک ماژول بلند یک متری از 8تخته با ارتفاع 12.5 سانتی متر و ضخامت متفاوت تشکیل شده است.مزیت این کار،اجرای سریع و استفاده مجدد از قالب می باشد.

سیستم طبقات
طبقه دسترسی:فضاهای پارک،گاراژ،سالن پذیرایی،اتاق خواب اصلی.
طبقه عمومی: اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق غذاخوری، تراس سر پوشیده
طبقه خصوصی: اتاق خواب، استخر سرپوشیده، سونا وتجهیزات فنی.


معماری و طراحی ویلا

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

مسجد از دیرباز به عنوان عنصری اساسی در جامعه بشری و به صورتهای گوناگون مطرح بوده است. عمده ترین وظیفه مساجد فراهم ساختن بستر مکانی مناسب برای اقامه نماز جماعت است و عملکردهایی از جمله سخنرانیها، عزاداری ها و کارهای فرهنگی جانبی نیز در آن به انجام می رسد. از سال 1350 به بعد که در معماری ایران یک جریان تاریخ گرا پدید آمده بود، معمارانی کوشیدند آثار در پیوند با معماری گذشته ایران پدید آورند.

مسجد الغدیر جزو این دسته از بناهاست که با توجه به اصلوب های مورد توجه در معماری اسلامی و تکنولوژی مدرن در نواحی شمالی شهر تهران با طرح جهانگیر مظلوم یزدی بین سالهای 1355 و 1356 خورشیدی ساخته شده است. مسجد الغدیر بنایی پوشیده از آجر با تزئیناتی از کاشی فیروزه است. حجم اصلی مسجد منشوری 12 وجهی به ارتفاع 20 متر است که بدون عقب نشینی زیاد نسبت به خیابان اصلی جنوبی قرار گرفته و کاملاً از ساختمانهای اطراف خود متمایز شده است. حال آنکه از سمت شمال نمای 3 طبقه ساختمان حتی المقدور شبیه به ساختمان های اطراف طراحی شده است. دو ورودی مسجد از سوی خیابان اصلی در حنوب و ورودی سوم از خیابان 10 متری شمالی در نظر گرفته شده است. کیفیت فضایی گنبد خانه این مسجد با آنچه در گنبد خانه های مساجد سنتی اتفاق می افتد، متفاوت است. این فضا عمدتاً یادآور فضاها و بناهای آرامگاهی و بین راهی، در معماری سنتی ایران است.

زمین مسجد الغدیر 800 متر مربع می باشد که با وجود مساحت کم سایت پروژه، معمار توانسته حدود 3000 متر مربع زیر بنا و فضا فراهم کند. در شبستان اصلی مسجد نام تمام انبیاء به وسیله کاشی های کوچک نصب شده اند و در شبستانی که نماز در آن اقامه می شود نام 12 امام مشاهده می شود. محراب مسجد که از اصلی ترین بخش های مسجد می باشد به ارتفاع 14 متر است و نوشته های موجود با آب طلا رسم شده اند.
فضاهای مختلف مسجد عبارتند از : سالن اجتماعات، وضوخانه و فضاهای خدماتی در زیر زمین، فضاهای اداری و کتابخانه و بالکن های مشرف به گنبد خانه در طبقات اول و دوم، فضاهای اصلی مسجد در تراز همکف عبارتند از گنبدخانه و شبستان و حیاط سرپوشیده می باشد.

نکته جالب توجه ای که در مسجد الغدیر وجود دارد نحوه ساختار کلی و ستون های بنا می باشد. شبستان ها توسط ستون های از هم جدا شده اند اما ریشه ستون ها در سالن آمفی تئاتر دیده نمی شوند، وزن حاصله توسط پوترها به دیگر ستون ها منتقل می شوند، محاسباتی که صورت گرفته است ستون های اصلی حدود 90 تن  وزن را  تحمل می کنند.

توصیف کالبدی مسجد الغدیر

ترکیب دو حجم مکعب مستطیل با ارتفاع متغیر و منشوری با پلان چند ضلعی منتظم، طرح کلی بنا را تشکیل می دهند. حجم منشور در ترازهای مختلف ارتفاعی، دارای پلان های متفاوتی مانند هشت ضلعی، دوازده ضلعی، بیست و چهار ضلعی و نظایر آن می باشد.
پیش از آنکه بتوان این بنا را به سبک و دوره ای خاص متعلق دانست، می توان آن را تلاش طراح برای خلق فضایی با نوآوری های جدید، در چنین کاربری های فرض کرد. نوآوری هایی که تداوم سنت های گذشته و در ارتباط با معماری سنتی ایران باشد. خلوص احجام به کار رفته، به کارگیری مصالح و تزیینات آجری و کاشی کاری در نما، استفاده از عناصر و مفاهیم معماری گذشته و بیان جدیدی از آنها، بیانگر تاثیر نهضت های پست مدرنیسم در معماری، به ویژه گرایش های که به زمینه و بستر طراحی تمایل و توجه دارند. می باشند.
هر 4 سال یک بار یونیسکو ماکن های مذهبی را از نظر معماری و ساختار مورد بررسی قرار می دهد و مسجد الغدیر نیز در این رقابت شرکت داده شده، جایزه این رقابت را کسب کرده است.
مسجد الغدیر دارای متولی می باشد و می توان گفت کاملا بصورت شخصی زیر نظر سازمان اوقاف کشور مدیریت می شود و هزینه های فعلی توسط برگزرای مراسم ها و مردم تامین می گردد.


تصاویر این مسجد زیبا را در سایت آرل ببنید
  • arel arel
  • ۰
  • ۰

قلعه والی بنایی تاریخی در ایلام است که در قسمت شمالی خیابان پاسداران قرار دارد. این بنا در واقع محل اسکان والی در فصل تابستان بوده که روی تپه‌ای ساخته شده و ارتفاع آن از اطراف ۳/۵ تا ۴ متر است.سنگ‌ نوشته‌ای در تخت خان وجود دارد که در آن به تاریخچه این قلعه اشاره شده است. طبق این سنگ نوشته، معمار قلعه والی، حاج درویش علی کرمانشاهی بوده و کارهای حجاری را رضاقلی انجام داده است.قسمت شمالی قلعه یک تالار شاه‌نشین وجود دارد که ابعاد آن بزرگ‌تر از سایر اتاق‌های قلعه و بسیار زیبا و دیدنی است. وسط آن حوض کوچکی است که اطراف و داخل آن با سنگ مرمر تزئین شده بوده، اما هنگام بازسازی با کاشی‌های رنگی تزئین شده است.قلع والی سال ۱۳۸۵ به موزه مردم شناسی ایلام تغییر کاربری داد که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و اکنون از غنی‌ترین موزه‌های تخصصی مردم‌شناسی محسوب می‌شود.

کاخ فلاحتی

معماری داخلی کاخ به صورتی است که دو اتاق تودرتو در کنار و سالن بزرگی در وسط قرار دارد و در مقابل آن ایوانی واقع شده که چشم انداز سالن و اتاق ها را شامل می شود.. این موزه در 4 بخش به نمایش گذاشته می شود. بخش اول شامل وسایل سنگی تپه علی کش مانند:تیغه، ریزتیغه و خراشنده از جنس چخماق، ابسیدین، کوبه و سنگ معمولیاست که قدمت آنها به 8 هزار سال قبل میلاد بر می گردد. بخش دوم نشان دهنده کشاورزی سنتی در 50 سال پیش است که شامل مراحل کاشت، داشت، برداشت است و ابزاری که با آنها کشاورزی انجام می شد در آنجا نگهداری می شود. بخش سوم و چهارم هم به نمایش گیاهان دارویی، سند زمین های کشاورزی و خرمن ها می پردازد.

قلعه والی

نمای جنوبی قلعه، شکلی تقریباً ذوزنقه‌ ای دارد. قلعه والی در زمان ساخت در فضایی کاملاً باز ساخته شده ولی با پیش رفت شهرنشینی اطراف آن با ساختمان های مسکونی و اداری محصور گردید. موقعیت قلعه به نحوی است که از سمت شمال با کوچه‌ ای شش متری و از سمت غرب با خیابانی هشت متری از ساختمان های مسکونی اطراف خود جدا شده‌ است. از شرق نیز با ساختمان اداری اداره کل امور اقتصاد و دارائی ایلام محصور شده شده‌ است و از جنوب به خیابان پاسدارن منتهی می‌شود. در ضلع شمالی قلعه تالار (شاهنشین) زیبایی وجود دارد که ابعاد و اندازه داخلی آن بزرگتر از سایر اتاق ها می‌باشد. در وسط تالار حوض کوچکی قرار دارد که اطراف و داخل آن با سنگ مرمر مزین شده بود و در زمان بازسازی با کاشی‌ های رنگی تزئین گردید. این حوض در اطراف چشمه‌ ای که در آن زمان پر آب بوده ساخته شده ولی به مرور زمان این چشمه خشک و کم آب شده بود و برای اینکه حالت نمادین چشمه حفظ شود در باسازی قلعه با اجرای لوله کشی این قسمت نیز مرمت گردید تا به دست فراموشی سپرده نشود. وجود نرده‌ های مشبک آجری به رنگ فیروزه‌ای، تراس‌ های سرپوشیده ضلع جنوبی همراه با پنجره‌ های مشبک با شیشه‌ های الوان، اورسی‌ های قلعه، ستون های دایره‌ای، سرستون های منقوش در ایوان، قوس های کمانی و تزئینی و کاربندی بالای آن با کاشی‌ های رنگی، درختان بلند و کهنسال کاج و حوض مستطیل شکل در صحن جلوی قلعه چشم انداز کاملاً زیبایی به قلعه و معماری آن داده‌ است.اکثر اتاق‌ های قلعه تبادل داخلی داشته و تودرتو بنا شده‌ اند، قلعه دارای ۲۰ اتاق بزرگ، پنج اتاق کوچک، چهار ایوان و دو تراس کوچک در ضلع جنوبی است. ضلع شرقی و غربی قلعه کاملاً با هم قرینه بوده و با کف حیاط اختلاف ارتفاعی حدود ۸۰ سانتیمتر دارند و با چهار پله سنگی با کف اتاق ها و ایوان‌ ها ارتباط دارند. قلعه با سه راه پله با چرخشی ۹۰ درجه به پشت بام متصل می‌شود. قلعه دو برج نگهبانی به صورت نیم دایره در راس ضلع شمال شرقی و شمال غربی دارد و اطراف آن کنگره‌ هایی جهت قرار گرفتن نگهبان‌ ها برای دیده بانی وجود دارد. در داخل راهروها محل هایی به صورت طاق نما در دیوار احداث گردیده که محل استقرار نگهبانان بوده‌ است.قلعه والی سه در ورودی در سه ضلع جنوب شرق و غرب دارد. ورودی اصلی قلعه در ضلع جنوبی قرار گرفته که با ۱۱ پله ۲۰ سانتیمتری به داخل اتاق نگهبانی و سپس با هشت پله دیگر به کف حیاط مرتبط می‌شود. ورودی قلعه به سبک یونانی بنا شده بود. دیگر درب های قلعه به صورت خصوصی بوده و یا برای تردد میهمانان احداث شده‌ اند که با راهروهایی سرپوشیده به داخل حیاط قلعه مرتبط می‌شوند.آینه کاری در سقف اتاق ها معمول بوده که بقایایی از آن در یکی از اتاق های ضلع غربی که به نحو بسیار زیبای اجرا گردیده بر جای مانده‌ است. گچبری بر روی دیوارها و سقف اتاق شاهنشین به صورت نقوشی از گل و گیاه اجرا گردیده‌ است. سنگ ازاره نمای بیرونی دیوار از سنگ های تراشیده شده مستطیلی شکل است که حالت برجسته نقش های اسلیمی مختلف آن، در نمای دیوار به کار رفته شده‌ است.

قلعه‌ پوراشرف (دژ شیخ مکان)

قلعه‌ پوراشرف در ۶ کیلومتری ضلع جنوب شرقی شهرستان دره‌شهر در روستای شیخ مکان قرار گرفته است. قلعه دارای سه طبقه به همراه زیرزمین و برج دیده‌بانی است. در راس و وسط ضلع غربی، یعنی در محل واقع شدن برج‌های دیده‌بانی، به فواصل یکسان از برج، محل‌هایی به‌ صورت تیرکش وجود دارد که نشانه‌ی استفاده نظامی از قلعه هستند.مطابق سنگ‌نوشته‌ی نصب شده بر دیوار ورودی قلعه، این قلعه در سال ۱۳۳۵ هجری قمری در این منطقه از دره‌شهر ساخته شده است. نمای بیرون قلعه با ملاتی از گچ و خاک، اندودکاری و نمای داخلی اتاق‌ها با استفاده از گچ سفیدکاری شده است.

قلعه سه‌کسان

در جنوب غربی دره شهر و روی ارتفاعات صخره ای حد فاصل ارتفاعات کبیرکوه و دشت دره‌شهر، در بالاترین منطقه، قلعه‌ای بزرگ بنا شده است که به نام سه‌کسان  یا سه‌کسون خوانده می‌شود. این قلعه یکی از بزرگترین و گسترده‌ترین قلعه‌های دوره ساسانی-اسلامی در منطقه بوده که دسترسی به آن بسیار مشکل است. مصالح ساخت آن قلوه سنگ و گچ هستند. دیوارهابرای غیر قابل دسترس بودن روی صخره‌ها ساخته شده‌اند. این قلعه دارای آب‌انباری کنده‌کاری شده در صخره‌ها بوده است.

قلعه سام

محوطه باستانی قلعه سام در شهرستان شیروان چرداول، در نزدیکی روستا‌ی چم بور از توابع بخش هلیلان واقع شده است. این مجموعه از سه بخش مرتبط به هم و در عین حال با فاصله و مستقل شکل گرفته است. این مجموعه از نظر تاریخی در دوره‌ای از تاریخ که احتمالاً حد فاصل اواخر دوره پارت‌ها و اوایل دوره ساسانی است، ایجاد شده است. معماری این قلعه جنبه نظامی و دفاعی داشت؛ زیرا قلعه در صعب‌العبور‌ترین  بلندی‌های کوه بنا شده است و چون طرح و نقشه‌ای از پیش نداشته، طراح یا معمار برج‌ها، اتاق‌ها و ورودی‌ها را با توجه به موقعیت طبیعی صخره‌ها احداث کرده است. به طور کلی معماری قلعه به سبک معماری دوره ساسانیان ساخته شده است. مصالح ساختمانی مورد استفاده در آن عبارتند از: سنگ، گچ، ساروج، ملات، گچ و در بعضی جاها گل.

قلعه کنجانچم

قلعه کنجانچم در ۱۵ کیلومتری شمال شهر مهران ودر جاده ایلام-مهران، در مسیر راه کربلا قرار دارد. این قلعه در سال ۱۳۲۶ هجری قمری بنا به دستور غلامرضاخان ابوقداره؛ آخرین والی ایلام و به عنوان قلعه زمستانی والی ساخته شده و دارای اتاق‌های مرتبط به هم، حمام، برج نگهبانی و قسمت مسکونی و دیوانخانه است.

قلعه هزار درب

 قلعه هزار درب (یا هزار در) در شرق شهرستان دره‌شهر قرار دارد و قدمت آن به دوره ساسانی می‌رسد. نمای اصلی این اثر، طاق‌های هلالی شکل هستند و با توجه به ساختار معماری آن، احتمالاً قلعه یا پادگان نظامی بوده است. در این قلعه راهروهایی طولانی در چهار جهت قرار گرفته‌اند که به وسیله درگاه‌هایی به اتاق‌های داخلی مرتبط می‌شوند. نور و تهویه‌ی این قلعه از طریق دریچه‌هایی به قطر یک متر در سقف، دالان و اتاق‌ها تأمین می‌شود.

طاق شیرین و فرهاد

طاق شیرین و فرهاد، بنای کوچکی در ایلام است که به باور مردم محلی، فرهاد در مدت نصف روز آن را برای استراحت شبانه شیرین ساخته است. خیلی از قدیمی‌ها و افراد مسن‌تر در ایلام، این بنا را با نام «طاق شیرین» می‌شناسند. طاق شیرین، طاقی سنگی است که رو به جنوب شرقی و در دامنه کوه قرار دارد. این بنا، طاقی با پلان مربع است که ۳۲۰ متر طول و ۲۹۰ سانتی‌متر عرض دارد. ارتفاع طاق ۲۲۰ سانتی‌متر است. این بنا به طور کامل از سنگ‌هایی ساخته شده که تراش خورده و به صورت ردیفی و بدون ملات (اصطلاحا خشکه چین) روی هم قرار گرفته‌اند. ویژگی منحصربه‌فرد طاق شیرین در طراحی پشت بام طاق است که به جای فرم هلالی، به شکل مسطح و یکنواخت ساخته شده است.

قلعه هزارانی

قلعه هزارانی از آثار تاریخی ایلام می‌باشد. در امتداد جاده آبدانان-مورموری، در ابتدای روستای هزارانی در بخش شمالی جاده بقایای قلعه‌ای روی یک تپه‌ی طبیعی دیده می‌شود. ارتفاع این تپه حدود ۱۰ متر است که آثار به جای مانده معماری آن به صورت یک قلعه بوده که با مصالح سنگ و گچ ساخته شده است. پلان بنا به شکل دالان‌های مستطیلی شکل و طویلی است که متاسفانه کاملا تخریب شده و به صورت مدفون و نیمه مدفون مشاهده می‌شوند. این قلعه مربوط به دوران ساسانی است.



  • arel arel