دکوراسیون داخلی آرل

دکوراسیون داخلی آرل

دکوراسیون داخلی آرل

دکوراسیون داخلی آرل

طبقه بندی موضوعی

۱۵ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

موقعیت پروژه: تهران، میدان ونک، خیابان خدامی
معماران مسئول: رضا شریف تهرانی، سینا نجفی
متراژ پروژه: 610 متر مربع
سال اتمام پروژه: 1395

ک بنا خود را به دو نگاه مختلف می‌سپارد. یک نگاه شهروند، رهگذر و همسایه، و دیگری نگاه مالک و باقیِ کاربران. هر کدام از این نگاه‌ها از آنچه می‌بینند و درک می‌کنند انتظاری جداگانه دارند. بنای حاضر از دیدگاه اول، بی‌پیرایه، بدون تکلف، بدون ادا و اطوار، تکنولوژیک، منسجم و آرام است. ساختمان آذران به دور از فرم‌های کاذب و بی‌ربط به لحاظ مکانی و زمانی، تجمل به معنای مبتذل آن و سایر ویژگی‌هایی که بیشتر بناهای سرمایه‌دارانه با استفاده از سنگواره‌ها، سنتوری‌ها، و مؤلفه‌های دو هزار سال پیش برنامه ریزی شده و نگرش امروزی و مرتبط را در راستای طرح خود پیش گرفته است. در نگاه دوم، درون ساختمان و فضای کاربران، محیط آرام با نوری ملایم و طبیعی و فضایی شفاف و گرم است که کار کردن در نظم آن، با ویژگی‌های طبیعی انسان سازگار است.

بنا به آنچه گفته شد، در طراحی نمای ساختمان اداری آذران آنچه کمتر از هر موضوعی برایمان اهمیت داشت، فرم‌گراییِ صرف و انجام بازی‌های حجمی بی‌مورد و پرداخت‌های مجسمه‌گونه‌ای بود که بخصوص این روزها در نمای بسیاری از ساختمان‌ها قابل رؤیت است که در قریب به اتفاق موارد انگار مقصودشان چیزی نیست جز نمایش و به رؤیت گذاشتن هر باره خود؛ که حتماً نسبتی هم با آن پشت و آنچه درونشان بناست بگذرد و در جریان باشد هم ندارند. 

حال آنکه اینجا و برای ما فرم چیزی در خود و برای خود نبود و بیش از همه در نسبت با "عملکرد" و "ضرورت" که خودِ کار طلب می‌کرد، معنا می‌یافت. پس در طراحی نمای ساختمان، سادگی، وقار و سنگینی یک ساختمان اداری و پاسخگویی به نیازهای ابتدائی آن، نظیر استفاده از نور طبیعی و فیلترشده، مقدم و بیش از هر چیز دیگر برای ما در اولویت بود. بنابراین سعی شد دانه‌بندی‌های درشت و سالن‌های اداری باز که در پشت نماهای اصلی ساختمان قرار گرفته بودند بیشترین استفاده را از پتانسیل‌های نور خورشید و طراحی نما ببرند. عامل دیگری که در طراحی نمای ساختمان مهم بود حفظ یگانگی و وحدت همه‌چیز در خدمت کلّی یک‌پارچه بود؛ پس تا سرحد امکان مانع از هر آنچه شدیم که سبب تقطیع و القای چندگانگی و تصویر کردن چند فضا به جای یک فضا بود.

از آنجا که کارفرما خود مجری پروژه‌های عمرانی است و نیز به‌طور تخصصی در زمینه طراحی و اجرای سازه‌های فلزی و بتنی فعال است، بر آن شدیم عناصر شاخص سازه‌ای و ساختاری را به عنوان جزئی تفکیک‌ناپذیر و نمایان در فضا تعریف کنیم. برای انجام این کار، دیوارهای برشی سازه در لابی طبقه همکف، دیوارهای حیاط با بتنِ نمایان، و ستون فلزی نمای جنوبی با جزئیات و اتصالات نمایان به عنوان عنصری وحدت‌بخش در نما و طبقات مختلف طراحی شد.

از اینها گذشته، طی جلسات مختلف و گفت‌و‌گوهای بسیار با کارفرما، خواستِ شکلی از لوکس‌گرایی که احیاناً در بدو امر برای کارفرما بی‌اهمیت نبود، به شکلی از ارتقای کیفیت ساخت و تکنولوژی ساختمان، نظام فضایی متفاوت، اقداماتی در جهت حفظ محیط زیست و استفاده از مواد و مصالح روزآمد در جهت افزایش عمر و دوام ساختمان، والایش شد.

توجه به مفهوم "پایداری و سبز بودن" ساختمان که راهبردی در جهت پاسخگویی به شرایط و ملزومات ناشی از مقیاس و کاربری ساختمان است، یکی از ایده‌های بنیادین در شکل‌گیری طرح معماری بود. بدین‌سان در طراحی تأسیسات مکانیکی و الکترونیکی ساختمان نیز از این راهبرد بهره بردیم. کمترین استفاده از منابع طبیعی و انرژی‌های تجدیدناپذیر، به حداقل رساندن آلاینده‌ها و تصفیه و پالودن آنها به‌ عنوان راهکارهای اساسی در جهت پیشبُرد این راهبرد، لحاظ شد. از این رو، از مواد و مصالح مصنوعی به جای مواد طبیعی (برای مثال، سرامیک به جای سنگ) استفاده شد، طراحی نورپردازی به جای طراحی جنرال به‌طور موضعی انجام شد، و انتخاب چراغ‌ها و تأسیسات الکترونیکی نیز به منظور به حداقل رسانیدن مصرف انرژی بود. در تأسیسات مکانیکی هم از شیدرها جهت کنترل گرمایش و فیلتر کردن نور ورودی، کلکتورهای خورشیدی به قصد تأمین آب گرم ساختمان، آیس‌بانک جهت تأمین بار سرمایشی مورد نیاز، تصفیه‌خانه ای در زیرزمین چهارم که آب مصرفی فلاش‌تانک‌ و آبیاری فضای سبز را تأمین می‌کند، استفاده شد. به‌کارگیری هیت‌ریکاوری جهت بازیابی انرژی گرمایی هم از مصادیق دیگر توجه به این راهبرد است.

در طراحی داخلی سعی بر آن بود تا سادگی و خلوص فضاها مورد تأکید قرار گیرد تا دست‌کم محیط شلوغ و معمولاً درهم‌ریخته فضاهای اداری آرام‌تر و دلپذیرتر بنماید. بدین منظور و برای جلوگیری از هرج‌و‌مرج بصری، کوشیدیم استفاده از تنوع مواد و رنگ به حداقل ممکن برسد. این نکته در طراحی مبلمان ثابت و متحرک و پرداخت جزئیات فضاها نیز به عنوان اولویت نخست در طراحی داخلی مدنظر بود. خوانایی و شفافیت فضاها، ایجاد فضاهای کاری جمعی جهت تقویت روحیه همکاری در عین حفظ حریم شخصی و ایجاد محیطی دلپذیر، حداکثر استفاده از نور فیلترشده و استفاده از نورپردازی مصنوعی موضعی، استفاده از فضای سبز داخلی جهت تلطیف فضاها و... نیز از مواردی هستند که در طراحی داخلی مورد توجه بوده‌اند.

در پایان نتیجه حاصله چنین شد:
یک ساختمان اداری در زمینی به وسعت 610 مترمربع شامل 13 طبقه–همکف، 8 طبقه روی آن و 4 طبقه زیرزمین- با زیربنای تقریبی 6350 مترمربع که به عنوان دفتر مرکزی شرکت سازه های صنعتی آذران استفاده می شود. لابی ورودی، حیاط و برخی فضاهایی که نیازمند ارتباط ساده تر با بیرون هستند، در همکف جانمایی شدند؛ طبقات اول تا پنجم به اتاق ها و سالن های باز اداری و فضاهای وابسته به آن اختصاص یافت؛ سالن جلسات، کتابخانه، مرکز انفورماتیک و ... در طبقه ششم و فضاهای مدیریتی در طبقات هفتم و هشتم قرار داده شد. بام در قسمت شمالی به موتورخانه و در قسمت جنوبی به بام سبز تبدیل شد؛ پارکینگ ها و بخشی از فضاهای تاسیساتی در زیرزمین ها مستقر شد؛ اما زیرزمین اول از این قاعده مستثنی و به فضای رستوران و آشپزخانه مبدل گشت.
در طراحی سازه جهت تسریع در اجرا در عین مقرون به صرفه بودن و همچنین به جهت خواسته های معمارانه از ترکیب اسکلت فلزی با دیوارهای برشی برای مهاربندی جانبی استفاده شد.
طراحی تاسیسات الکتریکی و مکانیکی با رویکرد سیو انرژی، استفاده از انرژی های نو و کاهش آلودگی های زیست محیطی و ... صورت گرفت که در سطور بالا به نمونه هایی از این رویکرد اشاره شد.

طراحی دفتر مرکزی آذران


www.arel.ir

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

مرکز موسیقی و کنسرت Voxman مکانی برای برگزاری فستیوال های موسیقی و کشف دانش آموزانی است که مدلی از آموزش و پرورش مبتنی بر رشد عرصه موسیقی است. ساختمان این احساس را به مراجعه کنندگان می دهد که ظرافت موسیقی را از طریق طراحی فضا کشف کنند و آن را با افراد دیگر به اشتراک بگذارند.

درون ساختمان عرصه ها در چندین سطح تعبیه شده اند که توسط چند ناحیه به هم متصل شده اند. این ساختمان 6 طبقه با 186 هزارفوت مربع بین دانشگاه و مرکز شهر آیوا واقع شده است و تجارب دانشگاهی و شهری را در بر می گیرد. این مجموعه چند منظوره شامل یک سالن کنسرت با گنجایش 700 صندلی، سالن سخنرانی 200 نفره، سالن اجرایی و مدیریت ارگان ها، کتابخانه موسیقی، اتاق های تمرین، کلاس های آموزشی، استودیوهای مرتبط با هیئت های علمی و فضاهای عمومی است. 

عرصه سالن کنسرت در پایین ترین نقطه از مجموعه قرار دارد که با خیابان برلینگتون و و فضاهای آموزشی همجوار است. دلیل قرار گرفتن سالن کنسرت در سطحی پایین این بوده که دسترسی افراد (پیر یا جوان) به سریع ترین شکل ممکن صورت گیرد. کلاس های آموزشی، سالن تمرین اپرا و محل اجتماع دانش آموزان در سطحی مابین طبقات منفی و سطح خیابان تعبیه شده که همگی زیر سالن کنسرت اصلی واقع شده اند. ترکیب پنل های کامپوزیت آلومینیوم با شیشه های شفاف و نیمه شفاف، سایه ظریفی از ترکیب فلز و شیشه را ایجاد کرده است. مهم ترین ویژگی این مجموعه سیرکولاسیون و ارتباط فضایی منظم بین کاربری ها می باشد. 



طراحی سالن کنسرت-https://www.arel.ir

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

خانه طراحی شده توسط آندری اوتینسکیف دارای یک ویژگی خاص درطراحی می باشد که باعث برجسته و دیده شدن آن شد. به طور معمول سقف خانه های یک طبقه متقارن و صاف هستند، اما در این خانه طراح سقف را به یک سمت سوق داده است و تقارن همیشگی را از بین برده است، با این فرآیند غیر معمول چه زیبایی ایجاد شده است؟ یک ظاهر زیبا و جذاب، که حس نفس کشیدن را در کنار هم ایجاد کرده است.



طراحی نمای مسکونی-www.arel.ir

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

سال جدید میلادی رسیده و بی صبرانه منتظریم که مستندهای معماری مهمی را تماشا کنیم. وقتی همه اَشکال رسانه را بررسی می کنیم، تماشای فیلم بیش ترین ارتباط را با اشخاص و علاقندان برقرار می کند. ارائه پشت صحنه زندگی یک معماری بسیار جذاب است و تماشای آن تجربه ای متفاوت. همیشه برای جامعه هنرمندان این سوال مطرح است که طراح مورد علاقه یا معماری مورد علاقه او در زندگی شخصی چطور فردی است. در مورد خاص بودن فیلم های امسال هم استثنا وجود ندارد، چون می توانیم با روزمره بیارکه انگلس و پائولو مندس داروچا، پروژه های تادائو آندو و گلن مارکت، و مشکلات شهرنشینی و شهرسازی را به زبان معماران مشاهده کنیم. در ادامه کلیپ های کوتاهی از مستندهایی که مهم سال های گذشته تا به امروز را برای شما قرار داده ایم. 

زمان بیگ – کسپر آستروپ شرودر

1 ساعت و 33 دقیقه
2017
زبان فیلم: انگلیسی
بیارکه انگلس به عنوان یکی از برجسته ترین معماران معاصر و رئیس دفتر گروه معماری بیگ می باشد که لقب بزرگترین و امیدوارکننده ترین نام را در صنعت خلاقیت به خود اختصاص داده است. وی به عنوان یک شخصیت مضطرب همیشه به دنبال چالش های جدید و غلبه بر این چالش ها فعالیت می کند. در این مستند دریچه جهان بینی و تحرکات دنیا بر روی خلاقیت های بیارکه را از دیدگاه خود او نشان می دهد.

آرامش در فضای کار  ساختمان سازمان ملل

54 دقیقه
2016
زبان فیلم: انگلیسی
این مستند تنها در 54 دقیقه فرایند ساخت سازمان ملل در نیویورک که با همکاری اسکار نیمییره و لو کوربوزیه انجام شده است را نشان میدهد. فیلم شامل حقایقی از قبیل انتخاب پروژه و مراحل ساخت و ساز و مصاحبه با نیمییره است.

شهر شدن – گری هوستویت

1 ساعت و 25 دقیقه
2011
زبان فیلم: انگلیسی
این مستند به کارگردانی گری هوستویت، بینش در طراحی شهرهای معاصر را در قالب جنبه های گوناگون را نشان میدهد. او همچنین دیدگاه های مختلف برخی از معماران مشهور، برنامه ریزان شهری، سیاستمداران، سازندگان و متفکران را نشان میدهد.
لازم به ذکر است که بیش از نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می کنند و بیش از 75 درصد آنها تا سال 2050 زندگی خواهند کرد. اما در حالی که برخی از شهرها رشد انفجاری را تجربه می کنند، چالش های متعادل سازی مسکن، تحرک، فضای عمومی، مشارکت مردمی، توسعه اقتصادی و سیاست های زیست محیطی به میان آمده است.

مینیمالیسم  (یک مستند درباره چیزهای مهم) – مت دیاولا

1 ساعت و 19 دقیقه
2015
زبان فیلم: انگلیسی
این مستند به طور کامل به بررسی شیوه زندگی مینیمالیستی در دوران معاصر، می پردازد. در این فیلم نظرات مردمی پرسیده میشود که اعتقاد دارند کالا های مادی شادی به ارمغان نمی آورد.

شهروند جین(نبرد برای شهر) – زوا البوا و سابین کرینبول

1 ساعت و 32 دقیقه
2016
زبان فیلم: انگلیسی
دو سال پیش، در صد سالگی جین جیکوبز، فعال شهری آمریکایی، این فیلم به دنبال نگاهی به گذشته ی ژاکوبز، بر اساس کتابش، مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکا، و درگیری با رابرت موسی، ساخته شد. میراث این شخصیت برجسته در شهرنشینی جهان. نماد شهری مبارزه برای بهبود فضای شهری است.

آر ای ام – توماس کولاس

1 ساعت و 15 دقیقه
2016
زبان فیلم: انگلیسی
این مستند بخشی از ایده ها و آثار رم کالوهاس، معمار هلندی و اندیشه نوین معمار دورک روئینسبورگ و پسر نویسنده و متفکر اوآنتون کولاساس است. منتقد و مسئول یکی از درخشان ترین ذهن ها در جهان معماری، Rem در جستجوی پارامترهای جدید و بازسازی نقش معمار است.

تجدید نظر درباره ی مرکز لینکلن – مانی دان و تام پیپر

55 دقیقه
2012
زبان فیلم: انگلیسی
با تنها 55 دقیقه، این مستند، داستان پروژۀ Diller Scofidio + Renfro را در شهر نیویورک، نشان میدهد.

از خلا تا بینهایت – ماتیاس فریک

53 دقیقه
2013
زبان فیلم: انگلیسی
این فیلم به استاد معماری مینیمالیست ژاپنی، تادائو اندو، تقدیم شده و فرایند خلاق و درخشان کار او را به تصویر می کشد.
اندو به خاطر توانایی شدیدش برای تولید حساسیت در کار، در اینجا به عنوان نابغه ی معرفی میشودکه به شکلی شاعرانه اشک هایش را بین فضای داخلی و بیرونی، مرزهای بین اشیا و طبیعت را رها می کند. کار های او به لحاظ مفهومی و زیبایی شناسی، ارتباطی بین معماری سنتی ژاپنی و معاصر را ایجاد می کند.

ابرسازه ها-معماری رم (تهیه و ساخت از بی بی سی)

1 ساعت و 6 دقیقه
زبان فیلم: انگلیسی
پایتخت ایتالیا به عنوان بخشی از نوآوری ها و سازه های تاریخی را شامل می شود که مرکز آن رم بود. رم به عنوان معدود گهواره های باقی مانده از سازه های باستانی است که تونسته سازه های عظیم و مهم تاریخ را حفظ کند. این مستند که توسط بی بی سی تهیه شده به معرفی و تحلیل برخی از سازه های غول پیکر باستان در رم پرداخته است. 

شهر تاریک-ایان چنی

1 ساعت و 24 دقیقه
زبان فیلم: انگلیسی
علاوه بر لذت بردن از ستارگان، نورپردازی شهر بزرگ و اثرات آنها در آلودگی شهر و محیط زیست تأثیر منفی داشته است. ایان چنی فیلم نامه نویس و مستند ساز پس از سفر به نیویورک، پاریس و موناکو این سوال را مطرح کرده که اگر نور و نوروپردازی شهرها وجود نداشت، می توانستیم با نور ستارگان زندگی کنیم؟ زندگی زیر نور ستارگان چگونه میشد؟

تلوس: جهان فوق العاده یوجین تسویی - کیونگ لی

54 دقیقه
2014
انگلیسی
"TELOS " به زندگی غیرطبیعی و کارهای انقلابی یوجین تسویی به عنوان یک معمار سرکش و ساختارشکن پرداخته او استانداردهای ساختمان های سنتی را مطرح می کند و طبیعت و محیط را در اولویت پروژه های خود قرار می دهد که  از مدت ها قبل از با نام  ساختمان های"سبز" و "سازگار با محیط زیست"  نامیده شده است.این فیلم اور ا "مرد رنسانس" می داند که علاوه بر معمار  ورزشکار، طراح و هنرمند تجسمی نیز هست.

ساخت فضا: 5 زن که چهره معماری را تغییر دادند - Ultan Guilfoyle

49 دقیقه
2014
زبان فیلم: انگلیسی
این مستند فضای کاری و حرفه ای پنج معمار معاصر و برخی از پروژه های هیجان انگیز آن ها را به تصویر می کشد و نشان می دهد چگونه این زنان در  فضای حرفه ای تحت سلطه معماران مرد قرار گرفتند؟ چالش ها و روند خلاقنه پروژه هایشان را بررسی کرده و به این موضوع می پردازد که آیا جنس در طراحی معماری نقش دارد؟  این مستند این زنان فوق العاده را در محل کار خود و خارج از  آن در پروسه فعالیت های حرفه ای نقد و بازدید از مکان های دیدنی نشان می دهد.

برزیلیا - زندگی پس از طراحی / بارت سیمپسون

1 ساعت و 28 دقیقه
2017
زیان فیلم: انگلیسی
 مستند زندگی بعد از طراحی، ما را به شهری میرساند که به ندرت توسط تماشاگر بین المللی دیده می شود: چیزی که  شبیه زندگی در ایده ها و فکر دیگران  است محیطی ترسناک و رویایی  با مجموعه ای از شخصیت ها، که هر کدام  در  تلاش برای  نوعی علامت گذاری در واقعیت امروز شهر هستند.

ایلما - Tocher Bean

1 ساعت و 15 دقیقه
2017
انگلیسی
جامعه مرکزی ایلما در مرکز جمهوری دموکراتیک کنگو، یکی از مکان هایی است که مردم در همزیستی با  حیوانات و جنگل های اطراف زندگی می کنند اما با پیشرفت تکنولوژی احساس خطر کرده و اکوسیستم را در رنج می بینند به همین سبب در سال 2012 بنیاد حیات وحش آفریقایی و شرکت معماری، MASS Design Group همکاری کرده تا یک مدرسه ابتدایی جدید و مرکز حفاظت از محیط زیست طراحی و ایجاد کند. این مستند در واقع، فرایند ساخت و ساز جمعی  این پروژه را نشان می دهد  که به وسیله صنایع دستی بومی و دانش های زیست محیطی به منظور آموزش طراحی شده است.

گلن مارتات - روح مکان / کاترین هانتر

سال 2017
زمان  1ساعت و  05دقیقه
زبان فیلم: انگلیسی
این مستند تنها درباره معماری الهام بخش معماری که جایزه های بسیاری از جمله جایزه معتبر پریتزکر را کسب کرده نیست بلکه درباره یک مجمع دولتی است که برای جامعه مسلمانان ملبورن استرلیا مسجدی در مشارکت با مردم می سازد که هزینه ها توسط مردم تامین می شود.



مستندهای معماری


مستندهای معماری-https://www.arel.ir

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

طراحی داخی کافی شاپ و مسافرخانه COO برنده جایزه مسابقه Asia AHEAD 2017 در بخش طراحی و دکوراسیون داخلی شد. این مسافرخانه با هدف جذب مسافران جوان و ارائه خدمات لوکس و استاندارد با هزینه ای کم طراحی شده است. طراحی خود این مکان با بودجه ای محدود بوده و سعی شده تا از بهترین المان های معماری در طراحی پروژه به کار رود. مسافرخانه و کافی شاپ COO در سنگاپور واقع شده و از یک تِم کاملاً هنری با خصوصیات فانتزی دهه اخیر به اجرا رسیده است. 

موقعیت این پروژه بین سال های 1930 تا 1950 به عنوان مسکن عمومی مورد استفاده قرار می گرفته که در حال حاضر میزبان تعداد کافه و رستوران می باشد. مسافرخانه COO با هدف جذب رهگذران برای صرف نوشیدنی و غذا، و همچنین مسافرانی است که به دنبال یک فضای ارزان بوده طراحی شده است. طراحی داخلی فضای این پروژه بر اساس تاریخچه منطقه ای ساخته شده است. نقش و نگارها و اسکیس تمام دیوارها همگی با دست صورت گرفته تا از ایجاد هزینه های اضافه جلوگیری شود. مالکان که از ذوق هنری برخوردار بودند، خود شروع به ترسیم این تصاویر کرده تا سلیقه آنها در فضا حکم فرما باشد. این استراتژی یک حرکت انتزاعی بود که از میراث و معماری محلی الهام گرفته بود. 


نورپردازی فضاها توسط لامپ نئون در محیط مشکی بسیار خلاقانه بوده است. بخصوص اینکه نور، رنگ و نقاشی های گرافیتی فضا به لحاظ بصری بسیار هماهنگ هستند. برو روی دیوارها طرح، تصاویر گرافیکی و متن لیست غذاها ترسیم شده است. اما بخش مسافرخانه این مجموعه مانند خوابگاه های داشنجویی اقتصادی است. فضاهای خواب در 68 اتاق تعبیه شده اند که جمعاً در 11 طبقه قرار دارند. تخت های کوچک با حداقل رعایت حریم به این دلیل بوده که تعداد بیشتری بتوانند از این مکان اقتصادی استفاده کنند. 


تحریریه معماری آرل-www.arel.ir

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

معمار ژاپنی کنگو کوما به تازگی "گالری سنگ سفید" را در تایپه، تایوان طراحی کرده است که این گالری در طبقه اول یک ساختمان اداری واقع شده و کوما با استفاده خلاقانه از متریال چوب توانسته ورودی پروژه را به فضایی دعوت کننده و پویا تبدیل کند. در واقع طراح فضایی ارگانیک ایجاد کرده که از طراحی پیچیده ای برخوردار است و در این میان موجب شده تا گالری را از چارچوب سفت و سخت ساختمان اداری متمایز سازد.
گالری به عنوان یک مرکز جدید برای معرفی هنرهای معاصر فعالیت دارد و طراح این پروژه با به کارگیری ماژول های چوبی و چند لبه بودن آنها در فضا توانسته فضایی هنری فراهم آورد که کاملا از ساختمان های معمولی مکعبی و سفید رنگ خارج شده است. در ادامه نکته قابل تحسین این پروژه تعمیم دادن کانسپت طراحی در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی بوده است؛ همچنین با ایده های خلاقانه توانسته نقش عظیمی در بهینه کردن فضا داشته باشد. بدین صورت که راه پله ها و کانترها با چرخش ماژول های چوبی باهم ادغام شده اند و به جذابیت فضا افزوده است.

معمار ژاپنی کنگو کوما به تازگی "گالری سنگ سفید" را در تایپه، تایوان طراحی کرده است که این گالری در طبقه اول یک ساختمان اداری واقع شده و کوما با استفاده خلاقانه از متریال چوب توانسته ورودی پروژه را به فضایی دعوت کننده و پویا تبدیل کند. در واقع طراح فضایی ارگانیک ایجاد کرده که از طراحی پیچیده ای برخوردار است و در این میان موجب شده تا گالری را از چارچوب سفت و سخت ساختمان اداری متمایز سازد.
گالری به عنوان یک مرکز جدید برای معرفی هنرهای معاصر فعالیت دارد و طراح این پروژه با به کارگیری ماژول های چوبی و چند لبه بودن آنها در فضا توانسته فضایی هنری فراهم آورد که کاملا از ساختمان های معمولی مکعبی و سفید رنگ خارج شده است. در ادامه نکته قابل تحسین این پروژه تعمیم دادن کانسپت طراحی در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی بوده است؛ همچنین با ایده های خلاقانه توانسته نقش عظیمی در بهینه کردن فضا داشته باشد. بدین صورت که راه پله ها و کانترها با چرخش ماژول های چوبی باهم ادغام شده اند و به جذابیت فضا افزوده است.

طراحی نمای چوبی گالری توسط معمار برجسته کنگو کوما



طراحی نما-https://www.arel.ir

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

نکته ی اساسی که نباید فراموش شود این است که تابش یک منبع کوچک نور می تواند در یک باغ تا مسافتی طولانی نفوذ کند. فضای بیرونی را غرقه در نور نکنید، امّا در عین حال با تعبیه ی پریزهای برق کافی امکان افزودن به ظرفیت نورپردازی را فراهم آورید. کنترل نور، به ویژه در باغ های بزرگ، از اهمیت زیادی برخوردار است: در اینجا نیازی به نورپردازی همه چیز و در همه حال نیست.
محوطه را به مجموعه ای از رویدادها تقسیم کنید و چگونگی نورپردازی هر یک را بررسی کنید. شروع کار از فضای ورودی مجموعه خواهد بود. ستون های دروازهای سنگی یا آجری بهترین واکنش را به نور نشان می دهند و نقطهای ورود را روشن می کنند. مرحله ی بعدی نشانه گذاری این فضای ورودی به وسیله ی نورپردازی بالا تاب یک درخت پر جلوه و ابهت و یا چندین نقطه ی شاخص به موازات یک مسیر ماشین روی طولانی ست. پیش از نصب منبع نور مورد نظر شکل و اندازه ی درخت را مورد توجه قرار داده و موقعیت های مختلف را بی ازمایید. یک منبع نور فلزی - هالیدی، که برای تولید دو پردهی متفاوت از نور سفید - گرم و سرد - به کار گرفته می شود، گزینه ی مناسبی خواهد بود. نور سرد بیشترین هماهنگی را با درخت کاج و سدار دارد، چرا که رنگ آبی نقرهای برگهای سوزنی آنها را برجسته میکند، در حالی که پرده های گرمتر نور سفید مکمّل درخت راش و بلوط خواهد بود.
بخش اعظم نورپردازی در باغ باید در نزدیکی خانه و در دسترس باشد، چرا که در واقع کارکرد یک اتاق خارجی را داشته، و نقاط تمرکز بی مورد در فواصل دور را چه یک بنای تزئینی باشد و یا یک درخت بزرگ، خارج از توجه قرار می دهد. مانند فضاهای داخلی، کنترل نورپردازی باید با هر یک از نواحی مورد نورپردازی در ارتباط باشد.

در نورپردازی محوطه ها، بهترین رویکرد تمرکز بر سازه است، چراکه حفاظت و نگهداری از آنها ساده است. نورپردازی بالاتاب مسیری از تک ستون ها یا درختچه های هرس شده، که شما را به یک تمرکز نهایی مانند یک مجسمه ی نورپردازی شده هدایت میکند، از منابع پایه میخی پخش شده بر سطح حیاط یا باغچه بر اساس الگویی اتفاقی، مؤثرتر خواهد بود. منابع پایه میخی به درد مناطقی میخورند که به خوبی مورد رسیدگی و نگهداری قرار گرفته و معمولا به خانه نزدیکند، چرا که در غیر این صورت زیر بوته ها و گیاهان گم خواهند شد. منابع نور مدفون مناسب سطوح سخت و یا چمنکاری ست، در حالی که در صورت به کار گیری در باغچه ها، به علت رشد گیاهان تاثیر مورد نظر را از دست خواهند داد. واکنش فواره ها و آبشارها به نور فوق العاده است. آبشاری مجهز به آبفشان را میتوان به همراه نورهای شب که بر بالای آب می درخشند به نمایش در آورد. در یک آبشار، منبع نور باید دقیقاً در زیر مکان «ریزش» آب نصب شوند، تا نور به راستی از میان آن بدرخشد. منابع فیبراپتیک برای استفاده در مشخصه های معماری مرتبط با آب ابزار مناسبی به نظر میرسند. منبع نور دور از دسترس است و نور از درون یک فیبر شیشه ای عبور کرده و از انتهای آن پخش می شود. اگر از این سیستم درون خروجی آب فواره استفاده شود، آب را به جای منبع نور جا میزند.

نکات کلیدی نورپردازی برای باغ ها

1. لوازم نورپردازی باغ ها معمولاً سیاه رنگ هستند، اما انواع جمع و جورتر آنها به رنگ سبز تیره اند، تا در میان شاخ و برگ درختان و گیاهان استتار شوند. در این صورت، انواع مسی این لوازم کاربردی ترند، چرا که به مرور سطح خارجی آنها به طور طبیعی به رنگ سبز در می آید. انواع برنزی این لوازم نیز مناسب اند، به ویژه آنکه اگر بر روی درخت نصب شوند، در رنگ تنه ی درخت استتار خواهند شد.
2. یک تابش کوچک نور مسافتی طولانی را طی خواهد کرد، پس مهم است که تصمیم بگیریم کدام مشخصه را و با چه شدتی نورپردازی خواهیم کرد، تا باغ بیش از حد نورانی نشود.در استفاده از نور سختگیر باشید تا بتوانید از تاریکی نیز استفادهی بهینه ببریده بر بهترین عنصر تأکید بگذارید و بی ارزش ترین ها را پنهان کنید.
3. نور و آب دست در دست هم به خلق افهھای سحرآمیز در باغ می۔ آیند، چه زمانی که آب ساکن و بدون نور باشد، که به خلق استخری با انعکاسی سیاه و هیجانانگیز منجر می شود، و یا نورپردازی آب از درون آن.
4. منبع نور فیبراپتیک برای استفادہ در المان ھای معماری همراه با آب بهترین است، چراکه این دو به کمال در هم ادغام میشوند، و آب را چنان می تمایانند که گویی از برای خروجی فوارهها، فیبر را درون خروجی آب قرار دهید؛ و برای فشانههای مرتفع تر، فیبر را در کنار آن قرار دهید.
5. کلید نورپردازی موفق یک باغ کوچک ، انعطاف است. از منابع پایه میخی استفاده کنید، چرا که میتوان مکان آنها را با توجه به تغییر فصول و رشد گیاهان تغییر داد.

نور پردازی ویلا و باغ




طراحی محوطه، باغ و فضای سبز


  • arel arel
  • ۰
  • ۰

نام پروژه: خانه ما
موقعیت پروژه: پاسداران، تهران
معمار: دفتر معماری آرشیفرم 
معمار مسئول: آرش مدنی
متراژ پروژه: 130 مترمربع

پروژه مسکونی "خانه ما" در این پروژه در منطقه پاسداران تهران طراحی و اجرا شده است. این پروژه دارای مقادیر زیادی چوب کاج بوده و این عنصر زیبا را در بسیاری از نقاط خانه به آغوش کشیده است. بهره مندی از رایحه خوش در خانه، خلق فضای دنج و گرم و همچنین هماهنگی چیدمان وسایل دکوراسیون، مدیون حضور همین عناصر می باشد. همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید در بازسازی این پروژه حذف دیوارهای کاشی کاری شده در آشپزخانه و پاسیو، و ورود کاج به فضا طراحی را چشمگیرتر کرده است. فضاهایی که از مصالح گرمی چون کاج بهره برده اند تمایل دارند با لوازم و تزئینات ساده و همین طور رنگهای روشن که القاگر حسی سبکی و خنکی هستند، ترکیب شوند. انتخاب رنگ کرم مبلمان، خود دلیلی بر حفظ حسی تازگی می باشد. 

پاسیو، گوشه دنج خانه ما

پاسیوی خانه به عنوان نقطه عطف طراحی در نظر گرفته شده است. پاسیو و فضای چایخوری به گونه ای است که علاوه بر تعریف فضا به عنوان نقطه عطف خانه، تداعی کننده حسی و حال حیاطهای ایرانی به شمار می رود. به این ترتیب، ارتباط بخش میانی خانه با عناصر بیرونی که خلق هوای تازه و رطوبت بوده به طور کامل برقرار شده است. همچنین تلاش شده با تأکید بیشتر بر این رنگ و بو در عرصه های نشیمن، صبحانه خوری، آشپزخانه و پاسیو کیفیت سبک زندگی را ارتقاء بخشیم. این عرصه های بیشتر توسط ساکنین خانه مورد استفاده قرار می گیرد، و به همین دلیل بر طراحی خلوص این فضاها تأکید شده است.

طراحی داخلی مسکونی خانه ما پاسداران




طراحی داخلی مسکونی

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

اپل طرح های خود از آخرین کانسپت معماری فروشگاه های خود را مربوط به شهر ملبورن ارائه کرد. کانسپت جدید مفهوم کلی خورده فروشی و فروشگاه های تجاری دیجیتال اپل را دگرگون کرده و المان های جدیدی را برای فروشگاه های خود در سال 2018 ارائه کرده است. کمپانی اپل طبق سنت سال های گذشته به سراغ گروه معماری فاستر و همکاران رفته و به دلیل رضایت از همکاری با این شرکت در پروژه های سال های گذشته تا به امروز، طراحی و اجرای فروشگاه های جدید را هم به این کمپانی سپرده است.  

شرکت معماری نورمن فاستر و همکاران در همکاری با کمپانی اپل فرم متفاوتی را برای ادامه همکاری خود با این کمپانی ایجاد نموده و اجرای اولین پروژه خود را به عنوان پرچم دار این برند در ملبورن استرالیا آغاز می کند. کمپانی اپل در چند سال گذشته فروشگاه های تجاری زیبایی نظیر شعبه خیابان میشیگان شیکاگو، فروشگاه اپل دبی، فروشگاه واشنگتن و میلان، و پارک فناوری اپل را به اجرا رسانده است. 

این پروژه در ضلع جنوبی سایت، در امتداد رودخانه قرار گرفته که شامل یک ساختمان دو طبقه با دیوارهای تمام شیشه ای (مانند شعبه شیکاگو)، کف سنگی و ستون های فولادی ضد زنگ می باشد. با ایستادن در بالکن طبقه دوم منظره پانورامیکی از شهر و رودخانه قابل مشاهده است. برنامه ریزی های فروشگاه های جدید اپل به نحوی است که ساختمان به طور کامل توسط انرژی های تجدیدپذیر کار می کند. این جزء ویژگی های جدید فروشگاه های اپل است و به همین دلیل از گروه معماری نورمن فاستر که پیشگام در سبک های تک و اکوتک بوده به عنوان گروه طراحی انتخاب شده است. 



طراحی فروشگاه

  • arel arel
  • ۰
  • ۰
تحریریه معماری آرل

پایداری. کلمه ای که برای بسیاری از ما هنگام شروع فعالیت های معماری به ذهنمان نفوذ کرده است. ما به عنوان یک طراح موظف هستیم تا آینده سیاره و شرایط مناسبی را برای نسل های بعدی تضمین کنیم. حال این تضمین با استفاده از پنل های خورشید یا استفاده از پنجره های سه جداره مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت وقتی که طرح های ما بر اساس سبک پایدار ساخته می شوند، مواد و متریال های به کار رفته به خاطر اثرات کربن برای زمین مضر هستند. به واسطه فناوری های جدید راه های متناوبی برای خواص مصالح پایدار و انرژی های تجدیدپذیر ارائه شده است. در این مقاله یک لیست از 8 متریال آشنا را معرفی کردیم که برای شما باورش سخت است تا آنها را به عنوان مصالح پایدار در نظر بگیرید. 

گیاه کناف

گیاه کناف یک عایق مناسب برای دیوار حرارتی متبخر مورد استفاده قرار می گیرد. بوته کناف یک گیاه مرکب مرطوب می باشد که از آهک تشکیل شده که برای برنامه های عملکردی درون ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه از میزان منفی کربن برخوردار بوده و کاملاً تجدیدپذیر می باشد.کناف می توان در مکان هایی با آب کم، مواد شیمیایی یا نفتی سراسر دنیا کشت کرد.

چوب پنبه

چوب پنبه یک ماده در حال ظهور می باشد و می تواند راه حل بسیاری از نگرانی های ما نسبت به محیط زیست را رفع کند. این متریال از پوست درخت بلوط چوب پنبه تهیه شده که طی فرایندی گرمایشی از ان به عنوان درپوش بطری های مورد استفاده قرار می گیرد. چوب پنبه یک ماده کاملا تجدید پذیر است که به عنوان عایق حرارتی، صوتی، رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد.

پلاستیک بازیافت شده

مانند متریال همپرت، پلاستیک بازیافتی هم می تواند بازیافت شود و مانند بتن در تمام عرصه های ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. پلی اتیلن ها با وجود وزن کم مقاوت بالایی دارند. از پلاستیک می توان در مواد پایه ای مانند سیمان استفاده نمود، بدون اینکه مانع مسدود شدن لایه های ماده شود. همچنین پلاستیک ها را می توان به عنوان جایزگزینی برای مصالح استخراجی به کار برد.

سبزه (علف)

ساختمان Thatch یکی از قدیمی ترین پروژه های ساختمان های اسکاندیناوی است که به تازگی احیا شده است. به کار بری سبزه و علف در کالبد ساختمان منجر به ایجاد کیسه های هوایی شده که بهترین مبدل حرارتی در فصول گرم و سرد می باشد. شاید عجیب باشد که تعبیه چمن (یا همان علف وحشی) بتوند به عنوان پوششی تجدیدپذیر بر روی ساختمان عمل کند. در هر حال چمن یک ماده زیست تخریب پذیر است که به راحتی رشد می کند و قابل ترمیم می باشد.

گَرد فولاد

به منظور ایجاد یک اکوسیستم مناسب برای محیط زندگی از گرد فولاد می توان به عنوان متریالی که در هدر رفته به شمار می رود، استفاده کنیم. گرد و غبار فولاد می تواند به عنوان یک ماده جانبی در بتن مورد استفاده قرار گیرد. این ماده می تواند به راحتی فشرده سازی شود و بسیار انعطاف پذیرتر از سیمان است. علاوه بر خاصیت فوق مقاومت بالاتری نسبت به مصالح مشابه در مقابل زلزله یا لرزش های صنعتی دارد. یکی دیگر از خاصیت های این متریال جذب دی اکسید کربن می باشد، آن هم در حالی که کاملا خشک است. همچنین این ماده میزان کربن منفی هوا را به طور کامل خنثی می کند. 

پشم

پشم طبیعی به عنوان یک عایق سنتی در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گرفت. با اضافه کردن پلیمرهای طبیعی و جلبلگ دریایی به خاک رس می توان آجری با افزایش مقاوت 37 درصدی خلق نمود. این آجرها پس از خشک شدن خیلی سفت می شوند، به همین دلیل نیاز به فرایند پخت در این متریال نمی باشد. به همین دلیل مصرف انرژی تجدید پذیر برای پخت این آجر نیاز نیست. علیرغم آنچه که تصور می شود، این آجرها نسبت به آب و هوای سرد و مرطوب مقاومت بالایی دارند. این مورد پس از تست این آجرها در بریتانیا مشاهده شد.

خاکستر

یکی دیگر از مصالح بتنی خاکستر می باشد که به عنوان محصول جانبی از ذغال سنگ تهیه شده و برای ساخت سیمان سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال می توان بتنی با 73 درصد مواد بازیافتی ارائه دهد و هزینه های ساخت را به طرز چشمگیری کاهش دهد. اضافه کردن خاکستر پرواز به مخلوط بتن قدرت و دوام آنرا بسیار افزایش می دهد و عمر مواد پوششی را بالا می برد.

ذرت

از ذرت در یک پاویلیون اکولوژیکی توسط معماران آندره لنگ مورد استفاده قرار گرفته است. از ذرت به عنوان عایقی در دیوارها استفاده شده است. با این وجود شیوه فوق هنوز به صورت کامل در مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار نگرفته اند. اگر چه استفاده از ساقه های ذرت به این شیوه راه حلی عملی کامل نیست، اما از فرصت های که برای استفاده از این ماده در رویدادهای معماری آینده  برای ما ایجاد می کند نمی توان گذشت.

متریال های جدید

  • arel arel