دکوراسیون داخلی آرل

دکوراسیون داخلی آرل

دکوراسیون داخلی آرل

دکوراسیون داخلی آرل

طبقه بندی موضوعی

۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

معمار: گروه معماری A1 Architecture
معمار مسئول: امیر افغان
تیم طراحی: عطیه کشاورز، حامد اخوی زادگان، آرش حسین زاده، ایلا کبگانی
متراژ پروژه: 3750 متر مربع
سال طراحی و ساخت: 2017


پروژه گلنان ترکیبی از کاربری های مختلف به همراه عرصه های متفاوت مانند: فضای اداری، مرکز دِمو، اتاق های آموزشی، سالن های چند منظوره، انبارهای موقت و آمفی تئاتر می باشد. کاربری های مختلف توسط یک هندسه منظم ارائه شده تا فضای نهایی یک منطقه اداری با وحدت فضایی کامل باشد که از نمای زنده ای در داخل برخوردار شده است. شکل کلی پروژه یک مکعب تک رنگی و درونی بوده که در زمین ساختمان به صورت مسطح شده است. به خاطر نفوذ نور حجم مکعب از روزنه هایی تشکیل شده تا نور به خوبی به درون کالبد فضا نفوذ کند. حتی به دلیل حفظ یکپارچگی در ماهیت کلی فضا، ورودی مکعب به مانند یک عنصر کامل طراحی شده است.


داخل حجم مکعبی شکل کاربری های متفاوت در اطراف فضای دهلیز مرکزی تعبیه شده اند. این عرصه ها همپوشانی داشته و مرز خاصی را شامل نمی شوند. کاربران، کارکنان و مشتریان به طور مداوم در مسیرهای افقی و عمودی پلان باز پروژه در حرکت هستند که به علت شیشه ای بوده دیوارها قابل مشاهده می باشد. با ارائه یک پلان باز پتانسیل اجرایی ساختمان با هر متریالی امکان پذیر شده است. با وجود اینکه هر یک متریال های به کار رفته ویژگی خاص خود را دارد، اما نمی توان از هماهنگی و هارمونی منظم آنها چشم پوشی کرد.


پروژه فوق به عنوان یک کار اجرایی به گروه معماری A1 Architecture ارائه شد. به همین دلیل پیاده سازی پلان و عرصه ها توسط مبلمان، تجهیزات و طراحی داخلی جزء وظایف این گروه به شمار می رفته است.

طراحی داخلی دفتر اداری گلنان تهران


طراحی داخلی شرکت اداری

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

نام پروژه: ویلا پورکان
کارفرما : مژده قدوسی، علی علوی کامران
معمار: گروه معماری زاو (Zav architect)
معمار مسئول: محمدرضا قدوسی
تیم طراحی: فاطمه رضایی فخر آستانه، سروش مجیدی
سال ساخت: 1393
مساحت زمین: 917 مترمربع
مساحت ساخته شده: 142 مترمربع


بسط و توسعه‌ی هدفمند هندسه‌ی موجود در ویلای متروکه‌ی پورکان به ایجاد یک رابطه‌ی ملموس بین فضای بسته‌ی ویلای پورکان با فضای باز کمک می‌کند به طوری که در برش طولی بنا دیده می‌شود، هندسه‌ی سقف‌ها در مرز مشترک بنا و فضای باز ارتفاع می‌گیرد تا امکان پیوستگی فضایی ویلا و باغ را به حداکثر برساند.بازشوهای موجود در نمای اصلی، به فضای باز امکان می‌دهد در بخش عمده‌ای از فضای بسته نفوذ کند و در فصول معتدل فضای داخلی بنا، به عنوان ایوان عمل کند. این ایوان به هنگام آب تنی کاربران در استخر باغ مثل چتری است که سایه مطلوبی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.


با اختیار کردن ایده‌ی فضای یک‌پارچه، امکان توسعه‌ی این کیفیت تا تراز دوم بنا هم وجود دارد – تراز دوم که فضای چند منظوره‌ای است که مورد استفاده‌ی استراحت، خواب، معاشرت، مطالعه و … قرار می‌گیرد.این فضا که کف غیر مسطح دارد، امکان تجربه‌ی فضایی جدیدی را به کاربران می‌دهد: زندگی در سطوح پله‌ای داخل یک فضا.این فضا به عکس فضای تراز اول کم نور، شمالی و دنج است، به‌طوری که صاحبان ویلا و مهمانانشان در صورت خستگی از فعالیت‌های باغ و پایین ، به این‌جا می‌آیند تا تجدید قوا کنند.

نور این فضا که منظره‌ی متوسطی دارد ، طیفی از سبز و قرمز است، نوری که از شیشه‌های رنگی به‌کار گرفته شده در این بنا به‌دست می‌آید. ایده‌ی شیشه‌های رنگی از عکسی که کارفرما روی صفحه‌ی اینستاگرام خود گذاشته بود به کار اضافه شده‌است.شیشه‌های رنگی، شیشه‌های سندبلاست و شیشه‌های ساده تجربیات متفاوتی از نور را بر هندسه حاصل از صفحات متقاطع بنا به‌‌دست می‌دهند.

این هندسه که در محدوده «محدودیت‌ها»ی صورت مساله بازسازی ویلای پورکان می‌گنجد، سه فضای کلی به وجود آورده، فضای استراحت، آشپزخانه و آتریوم سه بعدی ای که دارای مکان‌های سوال برانگیز و دست نیافتنی است، این فضاها با یک «سه دری» به فضای باز ارتباط دارند."سه دری" امروزی ویلای گذران تعطیلات آخر هفته پورکان ، مقیاس بزرگی یافته‌است تا شیشه‌های رنگی‌اش معماری هموژن داخل و خارج بنا را متاثر کند، سه دری آنقدر امروزی شده است که اگر بازگو نکنیم کسی متوجه نمی‌شود «سه دری» است و ژن فارسی دارد، مثل خیلی از ما که تا حرف نزنیم ملیتمان مشخص نمی‌شود.

پالت مصالح این پروژه هموژن مثل جزئیاتش حداقل است ، سیمان زبره کل نمای خارجی را پوشش داده است. این مصالح با پوشش رنگ نانوی کثیفی‌گریز و رطوبت گریز کاملا پوشیده شده است، جزئیات آبروی بام هم به نحوی است که با کمک این پوشش نیازی به فلاشینگ روی بام نباشد، همان‌طور که ازاره خارجی بنا حذف گردیده و پوشش گیاهی دور ساختمان را محصور کرده است تا تصور شود ساختمان با ظرافت از آسمان جدا می‌شود و در باغ فرو می‌رود. در داخل بنا نیز ازاره‌ای از جنس آلومینیوم با پروفیل مخصوص سفارش داده شده است تا دیوارها با دسنی باریک از کف بتنی سفید جدا شوند، دیوارهای داخلی کناف و کف بنا و محوطه بتن سفید است.

از دیگر موضوعات قابل توجه این بنا طراحی پنجره‌های آن است که به کمک جزئیات فلاش و همباد، کیفیتی امروزی دارد. برای طراحی پنجره ها وقت زیادی صرف شد تا ارتباط مناسبی بین فضای باغ 915 مترمربعی با بنای 145 متری ایجاد شود. در تصویر کلی هندسه‌ی حاصل از صفحات متقاطع، در معرض نور مستقیم، غیر مستقیم و طیف نور رنگی نمود ویژه‌ای دارد.نور، هندسه، مصالح هموژن و جزییات مینیمال، مکانی منحصر به فرد را به وجود می‌آورند تا کارفرمایان جوان و دوستانشان سبک زندگی اجتماعی خود را در آن جاری کنند، لذت ببرند، لذت ببرند و از میان بروند.

محدودیت‌های پروژه
محدودیت‌های این پروژه که در بالا ذکر شد  عبارت هستند از : حفظ جانمایی و سطح اشغال بنای موجود، عدم دسترسی به گاز و آب شهری ، عدم اتصال سفارش دهنده به منابع بیکران مالی. برای حل کمبود منابع انرژی ، انرژی خورشیدی ، آب گرم را تامین می‌کند؛ در حالی‌که سیستم هیت پامپ اینورتر گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع را ارایه می‌کند.البته تناقضی در بین این محدودیت‌ها وجود داشت، چرا که حفظ محدوده و ساختار موجود بنا که اسکلتی بتنی، غیر کلاف و فرسوده بود، هزینه بزرگی بر پروژه تحمیل می‌کرد، در حالی‌که با توجه به نیاز به اخذ مجوز سازمان منابع طبیعی برای هرگونه توسعه ( زمین این پروژه در محدوده حفاظتی رودخانه کرج قرار دارد ) این هزینه اجتناب ناپذیر بود.

تقویت سازه بتنی زمان‌گیرترین بخش بازسازی ویلای پورکان بود، تصمیم بر این بود که برای کاهش هزینه‌های بالاسری، این کار در حداقل زمان صورت پذیرد، به همین دلیل و اصل اجرایی با دقت خرد خرد (Break Down) شد، به‌طوری که مراحل مختلف کاری یک پیمانکار نیز جداگانه برای او پیش‌بینی شده، به طور مثال برای نقاش، مراحل کاری اجرای پرایمر، بتونه کاری (Mud) ، سمباده (Sand)، آستر و رنگ نهایی پیش‌بینی شده بود تا برنامه زمان‌بندی تا حد امکان فشرده شود. اما تقویت اسکلت که پیش‌بینی نشده بود کار را 15 روز به تاخیر انداخت. از آغاز تخریب کار در فروردین ماه 93 تا اتمام آن در شهریور ماه 4 ماه خورشیدی زمان لازم شد.

ویلای پورکان چالوس


ویلای پورکان چالوس

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

اگر احساس می کنید آشپزخانه تان نیاز به بازسازی دارد، در این مطلب به شما نکاتی را ارائه می دهیم که شما را در بازسازی آشپزخانه کمک خواهد کرد. پیش از اینکه وسایل آشپرخانه بخرید، مطمئن شوید که چه کارهای  می خواهید انجام دهید. برای هر قدمی که میخواید بردارید برنامه ربزی خوبی داشته باشید. خیلی هیجان زده نشوید! یادتان بماند که بازسازی یک آشپزخانه صرفا به معنی تغییر در ظاهر آشپزخانه نیست بلکه فراتر از آن است.
تصمیم برای بازسازی به این معنی است که از آشپزخانه ی فعلی تان راضی نیستید. ممکن است در باسازی آشپزخانه نیاز به تعمیراتی مانند لوله کشی و کارهایی از این قبیل باشد. از آنجایی که می خواهید نتیجه ی کارتان خوب باشد بنابراین لازم است، نکات گفته در این مطلب را نگاهی بیندازید. قطعا کمک تان خواهد کرد.


1. منابع مالی اختصاص دهید

وقتی تصمیم به بازسازی آشپزخانه تان می گیرید احتیاج به منابع مالی دارید. این منابع مالی صرف خرید مصالح و تجهیزات دیگر می شود. همچنین باید به کارگران پول بدهید. برای این کار بودجه اختصاص بدهید. خیلی مهم است که بودجه تعیین کنید تا مطمئن باشید برای چیزی بیش از حد هزینه نمی کنید. بهتر است وقتی برای آشپزخانه بودجه اختصاص می دهید، 29% را برای کابینت ها، 22% برای طراحی و اجرا، 16% برای سقف، کف، پنجره ها، دیوارها و درها، 14% برای اسباب و تهویه، 10% برای کانتر و 9% برای وسایل الکتریکی و لوله کشی هزینه کنید. اگر به این راهنمایی عمل کنید، هیچوقت دچار اشتباه نمی شوید.

2. از اولویت های نوسازی یادداشت برداری کنید

مطمئنا دلیل مهمی وجود داشته که تصمیم به بازسازی آشپزخانه خود گرفته اید. این دلیل یکی از اولویت هایی است که برای بازسازی آشپزخانه لازم است یادداشت کنید. این اولویت ممکن است یک کابینت جدید، نقاشی دیوار، لوازم خانگی جدید، طرح جدید و یا چیزهای دیگر باشد. آنها را لیست کنید. در حین یادداشت برداری مورادی که نیاز دارید را فراموش نکنید.

3. اهدافتان را مشخص کنید

پیمانکار شما به خوبی می داند، چگونه کار خود را انجام دهد، اما بهتر است شما هم برنامه کاری خود را داشته باشید و فضای کاری خودتان را بسازید. از کجا می خواهید کار را شروع کنید؟ لیستی از چیزهایی که می خواهید اول انجام شود تهیه کنید. این لیست را به پیمانکار نشان دهید. مطمئنا پیمانکار پیشنهاداتی برای بهبود کار ارائه خواهند داد.

4. تحقیق کنید

اگر پیش از نهایی کردن در مورد همه چیز تحقیق کنید بسیار عالی می شود. به فروشگاه ها سر بزنید تا متوجه شوید چه گزینه هایی برای خرید بهتر هستند. برای مثال می خواهید یک گاز بخرید، به طور آنلاین تحقیق کنید که چه برند و چه نوعی پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.

5. به دنبال نمونه های الهام بخش بگردید

چه نوعی از طراحی را برای آشپزخانه می خواهید؟ طراحی های زیادی برای آشپزخانه وجود دارد که می توانید انتخاب کنید. بهتر است آن هایی را انتخاب کنید که خواسته تان را برطرف می کند و شبیه آشپزخانه ی ایده آل تان هستند. سپس انتخاب های تان را محدود کنید تا زمانی که طراحی مورد نظرتان را پیدا کنید. آنها را در یک فولدر قرار دهید چون پیمانکار و طراح آشپزخانه به این راهنمایی ها نیاز دارند.

6. پلان آشپزخانه را تهیه کنید

به جز عکس های آشپزخانه ایده آل تان، تهیه ی پلانی از آشپزخانه ی فعلی تان کمک بزرگی خواهد بود. این پلان باید موقعیت پنجره ها، درها، لوله کشی ها، پریزهای برق و غیره را نشان دهد. این پلان به طراح شما این امکان را می دهد که آشپزخانه ی بهتری طراحی کند. در ضمن اندازه گذاری ها را فراموش نکنید.

7. بهترین طرح را انتخاب کنید

طرح بندی یک آشپزخانه به شکل و اندازه ی فضای شما وابسته است. به همین دلیل است که پلان آشپزخانه تان لازم می شود. طراحی به نحوه ی استفاده شما از آشپزخانه هم بستگی دارد. اگر فضای بزرگی دارید، آشپزخانه می تواند به شکل جزیره طراحی شود. برای آشپزخانه های کوچکتر شبه جزیره بهتر است. رفت و آمدهای معمول در آشپزخانه را بررسی کنید مثلا اینکه از یک مکان تا مکان دیگر چه فعالیت هایی انجام می شود. این برای طراحی ناحیه های نزدیک به هم، کمک تان خواهد کرد.

8. آشپزخانه تان را دوباره بررسی کنید

اگر آشپزخانه تان را پیش از انجام هرکاری یک بار دیگر بررسی کنید کار هوشمندانه ای است. به کابینت ها و تجهیزات موجود نگاه کنید. آیا هنوز هم می توانید از آنها استفاده کنید؟ تلاش کنید به دنبال موارد بیشتری باشید که می توانید همچنان از آنها استفاده کنید یا شاید هم تعمیر کنید. ممکن است به جای بازسازی کامل تصمیم بگیرید به رنگ آمیزی وسایل اکتفا کنید که پول بیشتری پس انداز می شود. فراموش نکنید که از همه ی مشاهدات تان یادداشت برداری کنید. پیش از آنکه تصمیم نهایی بگیرید، همه ی آن یادداشت ها را بررسی کنید.

. تجهیزات و رنگ دیوارها را نهایی کنید

از آنجایی که یک فولدر برای آشپزخانه تان تهیه کرده اید، می دانید که آیا یک آشپزخانه ی مدرن می خواهید یا کلاسیک. اما نیاز دارید تا تجهیزات و رنگ و دیوارها را نهایی کنید که شامل روشنایی، جنس بالای کانتر، تجهیزات، سبک در، سبک ساخت کابینت، سینک آشپزخانه، کفسازی، وسایل دکوری و غیره است.

10. با متخصصان تماس بگیرید

کسی را پیدا کنید که بتواند بازسازی را برای شما به بهترین نحو انجام دهد. درباره ی سابقه ی شرکت تحقیق کنید تا مطمئن شوید این همان شرکتی است که می تواند آشپزخانه ی رویایی تان را طراحی کند. به کارهای پیشین آنها نگاه بیندازید. با آنها ملاقات کنید و گفتگو کنید. اگر با هم کنار آمدید، قیمت ها مناسب بود و پورتفولیوی شرکت خوب بود، پس راه زیادی طی کرده اید! بدون فکر، فردی را انتخاب نکنید. در انتخاب پیمانکار و طراح آشپزخانه دقیق باشید.
بازسازی آشپزخانه صرفا به معنی تغییرات ظاهری نیست. پیش از خراب کردن دیوارها یا پایین آوردن کابینت ها باید خیلی چیزها را در نظر بگیرید. درباره ی نحوه ی خرید تجهیزات آشپزخانه و یا حتی سینک اطلاعات داشته باشید.

تحریریه معماری آرل
  • arel arel
  • ۰
  • ۰

شیشه های رنگی فضاها را از کلیساهای گوتیک به گالری های هنری به سالن های کنسرت می برد. شیشه های رنگی ساختمان ها را از قرون وسطی بهتر کرده و معماران و دوستداران طراحی امروزی جذب خود کرده است. شیشه های رنگی که اغلب به عنوان پنجره یا سقف مورد استفاده قرار می گیرند، در ساختمان های مذهبی مانند مسجد و کلیسا یافت می شوند، اگر چه در قرن 19، استفاده از آن ها برای فضاهای معمولی مانند ساختمان های شخصی، هتل و فروشگاه های بزرگ هم محبوبیت داشت. در این مطلب از آرل، کلیسای گوتیک در پاریس گرفته تا هتلی در مکزیک، می توانید زیباترین پنجره های شیشه ای رنگی را ببینید و متوجه این موضوع شوید که معمارانی مانند فیلیپ جانسون، اسکار نیمایر، آنتونی گائودی در برخی از طرح های نمادین خود از این شیشه ها استفاده کرده اند.

1- کلیسای برزیل

شیشه های رنگی متمایز کلیسای برزیل که توسط اسکار نیمایر ساخته شده است، در سال 1990 توسط ماریان پرتی ایجاد شده است. در این کلیسا 22000 فوت مربع از این شیشه ها در رنگ های قهوه ای، سفید، سبز و آبی استفاده شده است.

2- کلیسای جامع آخن، آلمان

ساخت میراث جهانی یونسکو در سال 796 تحت امپراطور شارلمانی آغاز شد و در قرون وسطی گسترش یافت. پناهگاه گوتیک با پنجره های شیشه ای رنگی تقریبا 84 فوت است که توسط والتر بنر و آنتون وندلینگ پس از نابودی لعاب های اصلی در جنگ جهانی دوم ایجاد شده است.

3- کلیسای ژوزف مقدس، فرانسه

این کلیسای نئوگوتیک در دهه 1950 در شهر بندری در فرانسه برای بزرگداشت 5000 شهروندی کشته شده در جنگ جهانی دوم،زمانی که این شهر تقریبا نابود شده بود، ساخته شد. آگوست پرت مسئول بازسازی شهر و ایجاد این کلیسا بود.

4- کلیسای سنت، پاریس

این کلیسا در ایل دولاسیته پاریس واقع شده است و دارای 15 صفحه شیشه ای رنگی است که بیش از هزار شخصیت کتاب مقدس را نشان می دهد. این پنل ها، اخیراً تحت بازسازی 7 ساله ده میلیون دلاری قرار گرفته اند که در طی بازسازی، این پنجره ها برداشته شد و با لیزر تمیز شدند.

5- میدان شکرگزاری، دالاس، تگزاس

در سال 1977 فیلیپ جانسون یک کلیسای سفید رنگ سه جزئی را برای ایجاد یک مکان آرام در مرکز شهر دالاس ایجاد کرد. سقف این نیایشگاه شامل 73 پنل از شیشه های رنگی است که توسط هنرمند فرانسوی گابریل لویر ایجاد شده است.

6- کلیسای شهری سنت سباستین ریو دوژانیرو، بزریل

این کلیسا ظاهری هرمی شکل و چشم گیر دارد که با شیشه های رنگی با طول 200 فوت تزئین شده است. ظرفیت کلیسای جامع ریو دو ژانیرو ۲۰ هزار نفراست. کلیسای جامع توسط ادگار فونسکا و در شکل و معماری مدرن و جدید در سال ۱۹۷۶ ساخته شده است. همچنین در زیرزمین آن موزه هنر مقدس قرار دارد.

7- مرکز فرهنگی شیکاگو، شیکاگو

قطر گنبد لوئیس کامفورت تیفانی در مرکز فرهنگی شیکاگو به اندازه 38 فوت می باشد که آن را تبدیل به یکی از بزرگ ترین گنبد هایی با شیشه های رنگی در جهان تبدیل کرده است. این مکان با یک چارچوب چدن با 30000 قطعه شیشه های رنگی شبیه ماهی تزئین شده است و همزمان با اولین کتابخانه عمومی شهر در سال 1897 ایجاد شده است. بر روی این گنبد در سال 2008 ترمیم دقیقی انجام شد و در حال حاضر به صورت الکتریکی روشن شده است.

8- مسجد نصیرالملک، شیراز، ایران

ساخت این مسجد در جنوب ایران با شیشه های رنگی، کاشی های رنگارنگ، ستون های حکاکی شده و فرش های بافته شده در قرن نوزدهم به پایان رسیده است. به علت موقعیت استراتژیک آن، نور صبح باعث رنگارنگی ساختمان می شود. و به علت وجود چوب های انعطاف پذیر دیواره های آن از زلزله های یزرگ جان سالم به در برده است.

9- کلیسای کوچک کالج کینگ ، کمبریج، انگلستان

ساخت این کلیسا در سال ۱۴۴۶ توسط هنری ششم آغاز شده و بیش از یک قرن برای ساخت آن صرف شده است. این ساختمان دارای بلندترین طاق در میان کلیساهای جهان است. 26 قاب از شیشه های رنگی در بیش از یک قرن تحت نظر هنری هشتم در آن نصب شده است که می خواست از آن ها برای نمایش قدرت رهبری خود بعد از شکست رم استفاده کند.

10- کلیسا ساگرادا فامیلیا، بارسلون

شاید بتوان گفت که بهترین کار آنتونی گائودی، ساخت این کلیسا با رنگین کمانی از شیشه های رنگی می باشد. اگرچه ساخت این مکان از سال 1882 شروع شد اما او هیچ پنجره نصب شده ای را بر روی آن مشاهده نکرد و فقط چند دستورالعمل برای خواسته هایش برای آن ها گذاشت و هنوز پروسه ساخت در حال ادامه است. اخیرا معمار آن جردی فائولی اعلام کرده است که ساخت این کلیسا در سال 2026 ،درست یک قرن بعد از مرگ گائودی،به اتمام می رسد.

11- گالری لافایت، پاریس

این مکان، یک فروشگاه معروف و با شکوه فرانسوی است که دارای آوازه ای جهانی است. گالری لافایت در بلوار اوسمان در منطقه ۹ پاریس واقع شده است که در سال 1912 تکمیل شده است. شاید مهم ترین ویژگی آن گنبد 141 فونی باشد که توسط شیشه ساز معروف فرانسوی به نام ژاک گرابر به منظور ایجاد نور برروی خریداران ایجاد شده است و گزارش شده است که سالانه نزدیک به 1.5 میلیارد دلار صرف بازار مد می کند.

12- هتل گرن سیوداد دو مکزیکو، مکزیک

این فروشگاه با فروشگاههای بزرگ با سقف تیفانی رنگ آمیزی شیشه ای در لابی، در پیش بینی بازیهای المپیک 1968 به یک هتل لوکس تبدیل شد. سقف آن که میراث کشور آمیرکا میانی است، توسط هنرمند فرانسوی به نام ژاک گرابر طراحی شده و همچین دارای یک لوستر مدل لوئی پانزدهم می باشد.

13- نگارخانه ملی ویکتوریا، ملبورن، استرالیا

این گالری وسیع که توسط معماری به نام روی گروند طراحی شده است، توسطدولت استرالیا به تصویب رسیده است و از آگوست 1968 بازگشایی شد. در آن زمان سقف های آن با شیشه های رنگی جزء بزرگترین سقف های جهان بود و شامل شیشه های وارداتی از فرانسه و بلژیک بود.

14- کلیسای یورک مینستر، یورک، انگلستان

این مکان یکی از بزرگترین کلیساهای یونانی گوتیک شمال اروپا شامل یک مجموعه ی قابل توجه از شیشه های رنگی قرون وسطایی، از جمله پنجره هایی با برخی از قدیمی ترین تصاویر ثبت شده ی معماری است. در اواخر قرن 13، آن ها را لعاب شیشه ای داده اند و چندین شخصیت کامل را در طاقچه تزئینی به آن اضافه کرده اند.

15- کلیسای نوتردام ، پاریس

علاوه بر معماری گوتیک معروف فرانسوی، این کلیسای جامع از معروف ترین شیشه های رنگی جهان است. در این تصویر، پنجره رز جنوبی، هدیه ای از لوئی نهم، قرار دارد که توسط جین دچلاس و پیر دمونتریول ساخته شده است. آن در سال 1260 نصب شده اند و قطر پنجره 42 فوت می باشد و شامل 84 شیشه تقسیم شده به 4 دایره می باشد و آن در مقابل پنجره شمالی عمل می کند که در دهه قبل تکمیل شده است

16- قصر موسیقی کاتالان، بارسلون

این سالن کنفرانس توسط معمار کاتالان لوییز دومانچه ای مونتانردر سال 1908 ساخته شده و دارای یک پنجره شیشه ای رنگی است که دارای یک تصویر سه بعدی از خورشید است. این بنا جزء میراث جهانی یونسکو می باشد. این مکان دارای آثار هنری دیگری مانند مجسمه بتهوون و انسلم کلیو است.

17- کلیسای باسیلیکا دلا سانتیسیما، ایتالیا

در حالیکه هنرمندان مجبور به کار در ساختمان بودند، باسیلیکا دلتا سانتیسیما چند نفر از بزرگترین هنرمندان باروک از قرن هفدهم را استخدام کرده بود. کلیسا به علت بمب گذاری جنگ جهانی دوم به وضع بدی تخریب شده بود و نیاز به بازسازی داشت.

18- کلیسای جامع زالتسبورگ، اتریش

این مکان توسط معمار ایتالیایی، سانتینو سولاری ساخته شده است. این کلیسا در بیرون شهر اتریش است و مملوء از معماری خیره کننده است. کلیسای ساخته شده در قرن هفدهم، محل غسل تعمید ولفگانگ آمادایوس موتزارت بود.

19- صومعه ملک ابی، اتریش

گچ کاری های سقف این صومعه توسط نقاش برجسته باروک، مایکل جوهان در قرن 17 کامل شده است. این صومعه بر روی یک رخساره سنگی واقع در کنار رودخانه دانوب قرار دارد.

صومعه ملک ابی، اتریش

معماری جهان

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

همانطور که همه ی ما می دانیم رشته ی معماری یک مسیر طولانی است. چه مدرک حرفه ای 4 ساله بگیرید یا اینکه بعد از آن هم به ادامه تحصیل بپردازید، در هر دو حالت یک روند خسته کننده است. با این حال خوشبختانه اغلب افراد قبول دارند که دانشی که در طول این مدت به دست می آورید ارزشش را دارد ( بدون در نظر گرفتن دوستی هایی که در آتلیه شکل می گیرند). تحصیل معماری چیزی فراتر از یادگیری طراحی فضاهای بزرگ است چه در زمان تحصیل متوجه آن بشوید یا نه، رشته ی معماری یک معلم فوق العاده برای درس های زندگی نیز هست. تمام مهارت هایی که در زیر آورده شده اند، مهارت هایی هستند که احتمالا به طور اتفاقی و بعد از قبول شدن در رشته ی معماری یاد گرفته اید اما در خارج از محیط دانشگاهی هم دارایی با ارزشی محسوب می شوند. همراه معماری آرل باشید...

۱. به سرعت اشتباه کردن

احتمالا این پند که "روی تصمیمات اشتباه صرفا به این خاطر که زمان زیادی را صرف گرفتن آنها کرده اید، پافشاری نکنید" را شنیده اید. نکته ی مهم این است که شما قطعا اشتباه خواهید کرد، هم در طراحی و هم در زندگی. با این حال نکته ی مهمی که در رشته ی معماری یاد می گیرید این است که چیزهای مختلف را امتحان کنید، اشتباهات یا ایده های غیرسازنده را  در کوتاه ترین زمان ممکن بفهمید، آن ایده ها و اشتباهات را دور بریزید، و سپس به یک راه حل مناسب تکیه کنید. اگر در هنر "اشتباه کردن و به سرعت فهمیدن اشتباهات"  ماهر بشوید، یاد می گیرید که تمام انتخاب هایتان را به طور موثر در نظر بگیرید و از میان آنها انتخاب کنید و لازم نیست نگران زمان زیادی که صرف یک تصمیم بی فایده کردید باشید.

۲. تفکر طراحانه و حل مسئله

حرف از حل مسئله شد، یکی از موضوعات مهمی که در طی تحصیلات معماری یاد می گیرید چیزی است که اساتید به آن می گویند " تفکر طراحانه" و در واقع همان چیزیست که شما به عنوان راه حلی خلاقانه به آن فکر می کنید. تحصیلات و دانش در زمینه ی تفکر طراحانه را می توان در هر رشته ای که مردم احتیاج به حل مشکل دارند به کار برد. معماران از ابتدا یاد گرفته اند تا به مسئله از همه ی جوانب نگاه کنند، اطلاعات جمع کنند، نمونه های موردی را بررسی کنند و بعد هنگامی که می خواهند راه حلی ارائه دهند انتخابی هوشمندانه داشته باشند و آثار حرکتی که انجام می دهند را بررسی کنند. این فرآیند و این مهارت را می توان در هر نوع مسئله ای به کار برد تا مسئله به طور موثرتری حل شود.

۳. یادگیری، خواندن و تحقیق کردن

مهارت دیگری که به طور گسترده قابل اجراست یادگیری نحوه ی "یادگیری" است. هیچ کسی با دانش ذاتی "طراحی الگوی کاشی های آرت دکو" به دنیا نیامده اما اگر موظف باشید مقاله ای در این مورد برای یک کلاس تاریخ معماری بنویسید، احتمالا قبلا تا حدودی روند انجام تحقیق را هم یادگرفته اید. وقتی استاد بخش هایی را برای مطالعه طی یک شب مشخص کرده، خوشبختانه پیش از این یادگرفته اید که چگونه متنی را که می خوانید تحلیل کنید بنابراین زمان تان را تلف نمی کنید و مثلا نیم ساعت به یک پاراگراف زل نمی زنید. داشتن مجموعه ای از مهارت ها که به شما امکان جمع آوری موثر دانش های جدید را می دهد همیشه به درد بخور است، پس به طور ایده آل شما در آینده و هنگامی که دیگر در رشته ی معماری نیستید همچنان می توانید برخی عادات مطالعه ی خود را ادامه دهید.

۴. مدیریت زمان

خیلی از افرادی که کار می کنند و به طور مشخص معماران در مدیریت زمان افتضاح هستند. با این حال اگر شما بتوانید مهارت مدیریت زمان را وقتی که هنوز در رشته معماری هستید یاد بگیرید، آینده ی حرفه ای فردی تان تضمین خواهد شد. البته که مدیریت زمان هنگامی که در رشته معماری هستید به طرزی باورنکردنی مفید است و شما را از شب بیداری ها در آتلیه دور نگه می دارد اما نیاز به گفتن نیست که بعد از فارغ التحصیلی هم این مهارت به شما کمک خواهد کرد. به دلیل فشارهای زمانی شدیدی که در رشته ی معماری وجود دارد، دانشجویان معماری موقعیت خوبی برای یادگیری اولویت بندی وظایف و مدیریت عاقلانه ی زمان شان دارند. اساسا اگر شما در مدیریت زمان هنگامی که دانشجوی معماری هستید موفق باشید، هر فشار زمانی که زندگی در مسیر آینده ی شما قرار دهد در مقایسه با دوران دانشجویی شما مانند نسیمی گذراست.

۵.بیش از حد جدی نگرفتن خودتان

اگر رشته ی معماری به شما تنها یک مهارت یاد دهد آن مهارت قطعا احساس راحتی در هنگامی که انگشت نما هستید خواهد بود. چه در جای عمومی مشغول طراحی شوند یا ارتفاع سقف را در یک ساختمان شلوغ اندازه بگیرند یا یک مقوای 120cm در 120cm را در محوطه ی دانشگاه در دست داشته باشند، در هر حال دانشجویان معماری بیشتر از بقیه ی دانشجویان جلب توجه می کنند. رشته ی معماری می تواند شما را مجبور کند بارها شبیه یک فرد مضحک شوید. هر چه زودتر در تحصیلاتتان با این مسئله کنار بیایید، کاری را که برای انجام پروژه تان لازم است انجام بدهید را راحت تر انجام خواهید داد. البته که این مهارت در همه ی کارها و حتی موقعیت های اجتماعی که ممکن است در آینده با آنها مواجه شوید، به کار می آید. روی کاری که لازم است انجام دهید تمرکز کنید، به اینکه هنگامی که در حال انجام آن کار هستید چقدر احمقانه به نظر می رسید فکر نکنید. این مهارت منجر به اعتماد به نفس بیشتر، ارائه و سخنرانی بهتر و اضطراب و ناشیانه رفتار کردن کمتر خواهد شد.

۶. پذیرفتن انتقادات

هر دانشجوی معماری با انتقادات بدی مواجه شده مگر اینکه نسخه ی دوم فرانک لوید رایت باشد. خوشبختانه اگر مهارت قبلی یعنی " بیش از حد جدی نگرفتن خودتان" را یاد گرفته باشید، انتقادات را شخصی نمی کنید. اما همیشه شنیدن حرف های فردی که از خارج پروژه ای که شما تمام وجودتان را برای آن گذاشته اید را نگاه می کند و آن را در هم می کوبد، سخت است. اغلب نظرات سرسختانه مانند یک حمله ی شخصی برداشت می شوند. همه ی ما هم دانشجویانی را می شناسیم که تا پای مرگ و به شکلی کورکورانه از کارشان دفاع می کنند بدون اینکه بازخوردهای منتقدان ( که خوشبختانه اغلب آنها سازنده هستند) را بشنوند. این شخصیتی نیست که شما در رشته ی معماری و احتمالا در زندگی شخص خودتان بخواهید داشته باشید. رفع برداشت های اشتباه از کارتان با استدلال بیهوده آوردن تفاوت دارد. چون رشته ی معماری پر از فرصت های دریافت انتقاد و بازخوردهاست، بعد از مدتی پوستتان کلفت می شود و علاوه بر آن انتقادات سازنده به کارتان را می پذیرید و در کارتان اعمال می کنید.

۷. دفاع کردن از کار و اعتقادتان

مهارت قبلی را در نظر داشته باشید اما در عین حال در روز ژوژمان کارتان را دست کم نگیرید. یک تعادل ظریف و حساسی باید برقرار باشد اما شما کار زیادی برای پروژه تان انجام دادید و به معنی واقعی کلمه در موضوع طراحی تان کارشناس هستید. اگر منتقدی انتخاب ها و انگیزه های شما رو زیر سوال برد باید قادر باشید به سوالات جواب دهید و کارتان را به طور واضح توضیح دهید. استدلال محکمی داشته باشید و بر عقایدتان پایبند بمانید اما در عین حال به بازخوردها گوش کنید. این کار بدون اینکه حالت تدافعی بگیرید هم قابل اجراست. بعد از مدتی در مدرسه ی معماری باید بدانید که چگونه گفتگوی سازنده و مناظره در مورد کار خودتان و دیگران انجام دهید.

۸. تبلیغ کردن خودتان و کارتان

اگر درک روشنی از کار و عقایدتان داشته باشید می توانید خودتان و مهارت هایتان را برای کارفرمایان یا خریدارن احتمالی و با یک استدلال منسجم تبلیغ کنید. در روند ساختن یک پورتفولیوی طراحی، معماران و طراحان زمان زیادی را با کارشان سپری می کنند و بنابراین یاد می گیرند چگونه به بهترین نحو کارشان را برای دیگران توضیح دهند. در واقع زمانی که شما به یک مصاحبه ی شغلی می روید، اساسا همین کار را بارها در آتلیه تمرین کرده اید. افتخار کردن به کارتان و بااطمینان و هوشمندانه صحبت کردن از آن می تواند باعث موفقیت های زیادی در شغل و زندگی تان شود. >

۹. مهارت سخنرانی کردن و ارائه دادن در جمع

در این لیست بیش از چندبار به این مهارت اشاره شد اما تاکید می شود که باید در این مورد بسیار ماهر شوید و در رشته معماری تمرین های زیادی برای ارائه ی کارتان خواهید داشت. چه توضیح ایده هایتان به هم گروهی های شکاک، تلاش برای متقاعد کردن استاد یا دفاع از طراحی تان در روز ژوژمان. رشته معماری پر است از انواع ارائه دادن ها. اگر هنگام سخنرانی و ارائه در برابر گروه های متفاوت افراد احساس راحتی کردید، می توانید این مهارت تان را به زندگی بعد از دانشگاه ببرید و هرچقدر که بیشتر مجبور به این کار شده باشید، به همین میزان این کار برایتان راحت تر خواهد بود.

۱۰. کار گروهی کردن

تا به حال خیلی از ما با کلیشه ی معمار موفق و تنها فریب داده شدیم اما واقعیت این است که اگر شما در یک شرکت معماری کار کنید، باید با یک گروه کار کنید. خوشبختانه معماری به شما این امکان را می دهد تا این مهارت را در پروژه های گروهی زیادی تمرین کنید. هرچند ممکن است یک روند خسته کننده باشد اما درس مهمی راجع به نحوه ی همکاری یا گاهی اوقات همکاری نکردن با افراد دیگر را یاد می گیرید. ممکن است کلیشه به نظر برسد اما مهارت کار گروهی خوب برای کارفرما بسیار ارزشمند است. در شرایط واقعی کارفرما کسی را به خاطر هوش سرشار یا سلیقه ی بی عیب و نقصش استخدام نمی کنند بلکه آنها فردی را می خواهند که بتواند با بقیه ی افراد شرکت کارها را انجام دهند. اگر نتوانید این کار را انجام دهید دیگر ایده های طراحی تان برایش ارزشی نخواهد داشت. از طرف دیگر اگر بتوانید با یک تیم به خوبی کار کنید و نهایتا آن را رهبری کنید، بقیه ی مهارت های شما یک امتیاز مازاد و بی نظیر است.

۱۱. همکاری با افرادی از رشته های دیگر

حرف از گروه شد باید این را هم اضافه کرد که ساختن واقعی یک ساختمان نیازمند افراد دیگری به جز طراحان و تیم طراحی است. خوشبختانه در تحصیلات معماری شما موقعیت تنوع دادن و احتمالا حضور در یک آتلیه ی چندرشته ای یا حضور در یک کلاس خارج از رشته ی خودتان را دارید. اگر این کار را بکنید خودتان را برای زندگی خارج از حباب دانشگاه معماری آماده کرده اید. در عمل و هنگام کار واقعی معماری ارتباط برقرار کردن و همکاری با پیمانکاران، مهندسان و مشتری ها برای اتمام یک پروژه و همچنین برقراری ارتباط با افراد مورد نیاز، حیاتی است. اگر همه ی مهندسان عمران شهر از کار کردن با شما امتناع کنند برایتان مشکل ساز خواهد شد. فراتر از یادگیری معماری باید یاد بگیرید که خلاقانه و بدون مرز فکر کنید و مشتاق شنیدن و یادگیری از دیگران باشید. این کار باعث می شود که زندگی برای شما به طور کلی راحت تر باشد.

۱۲. دنبال کردن دستورالعمل ها

خسته کننده به نظر می رسد اما طراحی ساختمان ها (و زندگی) اغلب قوانینی دارد. خیلی از معماران به دلیل قوانین یا برنامه های درخواستی مشتری دلسرد شده اند اما نکته ی مهم این است که طراحی شما باید کارآمد باشد و نیازهای مشتری (زندگی فردی تان هم نیازمند امنیت است) را برآورده کند. با اینکه در رشته معماری اغلب از محدودیت ها و قید و بند های دنیای واقعی رها هستید، دانشجویان معماری خواه ناخواه یاد می گیرند که چگونه در محدوده ی خواسته ها و پارامترهای داده شده کار کنند. این مهارت به طور مستقیم در زندگی هم کاربرد دارد به این دلیل که گاهی در زندگی هم ناچارید تحت قوانین فرد دیگری کار کنید. هر چه زودتر این واقعیت را بپذیرید، زودتر می توانید مهارت آخر این لیست را یاد بگیرید.

۱۳. شکستن قوانین در صورت لزوم

به محض اینکه درک کاملی از مفهوم قوانین پیدا کردید، می توانید آن ها را تغییر دهید و یا حتی گاهی آن قوانین را برای پاسخ دادن به نیازهای پروژه بشکنید. قرار نیست همیشه مشتری ها و رئیس ها کارتان را بپذیرند همانطور که اساتید معماری همیشه نمی پذیرند، اما حقیقت غیر قابل انکار این است که اگر قوانین را مانند یک سد محکم ببینید بدون اینکه به هدف حقیقی آنها پی ببرید، مهارت طراحی تان خاموش می شود. اما اگر پیش از اینکه ریسک را بپذیرید پیامدهای آن را به طور کامل متوجه شوید، از سقوط نجات پیدا می کنید و راهتان را به سمت نوآوری و خلاقیت پیدا می کنید.



مهارت های معماری
  • arel arel
  • ۰
  • ۰

معماری و طراحی داخلی ویلا به عنوان فضایی آرامش بخش برای تعطیلات، امروزه در تمامی نقاط دنیا بسیار مرسوم می باشد. استراحت کردن در فضایی خصوصی که مطابق سلیقه شما طراحی شده باشد، می تواند تمام نیاز شما برای داشتن محیطی به دور از روزمرگی و هیاهوی شهری را برآورده کند. این ویلای دوبلکس و مدرن با ترکیبی از متریال های گوناگون در دل طبیعت جای دارد. چهار استخر حیرت انگیز در اطراف این خانه مکعبی سنگی و بتنی می باشد که در ارتفاعات مختلف قرار دارند. این استخرهای شیشه ای در طبقات برروی ستون های قطور و بتنی قرار می گیرند و در همکف با ما بین پوشش های چوبی هستند. پوشش گیاهی این باغ به نحوی است که کاملا با متریال های به کار رفته همخوانی دارد و این باغ ویلا را درون خود جای داده است. در قسمتی از باغ یک فضای شن و ماسه ای وجود دارد تا تک درخت زیتون در بستر آن رشد کند. طراحی داخلی ویلا باغ کاملا  مینیمال و هوشمندانه است. آشپزخانه ویلا با ترکیب رنگی نقره ای و سفید به صورتی جزیره ای طراحی شده است. در داخل فضا نیز ترکیبی از چوب و فلز و بتن کار رفته. طبقه دوم ویلای دوبلکس با یک پله مارپیچ به حیاط متصل می شود که این پله فلزی سیاه رنگ مارپیچ جلوه ای فوق العاده در زمینه سبز محوطه دارد. تمامی فضاهای داخلی این ساختمان آرامش بینظری را به بینندگان منتقل می کند.

طراحی و ساخت ویلا دوبلکس مدرن


ساخت ویلای دوبلکس

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

طرح مفهومی Lumishell یک خانه پیش ساخته می باشد که با هدف ارائه شرایط رفاهی و راحتی برای اقلیم و فضاهای سخت، خشن و شرایط آب و هوایی مختلف ارائه شده است. خانه فوق حاصل همکاری بین یک شرکت مهندسی مواد، یک شرکت تولیدکننده شیشه های منحنی و معماری فرانسوی به نام کریستوف بنیچو می باشد. طراحی این خانه قابل حمل با رویکرد یک فرم پانورامیک بوده تا هر کاربری بتواند در مناظر و شرایط متفاوتی با محیط طبیعی و بیرونی خود ارتباط برقرار کند.

نحوه ساخت این طرح مفهومی از یک پوسته دو لایه آلومینیومی تشکیل شده تا به لحاظ مقاومت در شرایط سخت پایدار باشد و بتواند به سرعت با توجه به پلان دوار ساخته شود. انعطاف پذیری، سبکی، و تطبیق پذیری آلومینیوم با محیط بیرون این متریال را مناسب ترین ماده برای ساخت یک اقامتگاه سیار کرده است. این خانه کوچک تمام نیازهای شما را برطرف می کند. نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب و حمام عرصه هایی هستند که برای این خانه پانورما با سیرکولاسیونی استاندارد تعبیه شده است. طبق برنامه زمان بندی گروه lumicene، ساخت اولین سری از این خانه ها در سال 2018 به اتمام می رسد. گروه لومیکن و کریستوف بنیچو سعی داشته اند با این طرح مفهومی مرض بین زیستگاه انسانی و طبیعی را پاک کنند و ارتباط مستقیمی بین انسان و محیط اطراف خود خلق شود. خانه ای انعطاف پذیر که بتواند دوستی دوباره ای بین انسان و طبیعت برقرار کند.

خانه ای لوکس برای شرایط سخت و طبیعت بکر


خانه ای لوکس برای شرایط سخت و طبیعت بکر

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

تلفن اینترنتی محبوب اسکایپ در ستاد شمالی آمریکا در منطقه خلیج در پالو آلتو کالیفرنیا قرار دارد. زمانی که طراحی داخلی آن آغاز شد، به کمک پنهان کردن سقف اجازه می دهد طراحی صنعتی سبک تصور شود، در نتیجه افزایش دامنه را برای نوآوری در طراحی بوجود آورد. ویژگی های این سایت شکستن محیط به انواع مختلفی از فضاهای تطبیقی ​​برای دیدار خصوصی است. فضای آرام، که در آن کارگران می توانند کوشا تر به فعالیت های بپردازند. رویکرد مینیمالیستی در تضاد راه اهل تفریح ​​و بازی است که در آن فضا تمام شده است. این روش تمیز ریختگی محیط زیست را فراهم می کند که به تمرکز و بهره وری را تشویق می کند در حالی که فضای خلاق و گاهی اوقات خود به خود تحریک کارگران است. اثر کلی از فضا که در آن است که مردم در نتیجه افزایش بهره وری کارگران و بهبود رضایت در محل کار است. یک موفقیت فوق العاده است.




  • arel arel
  • ۰
  • ۰

نام پروژه : حضور در هرمز
معمار: گروه معماری ZAV
موقعیت پروژه : جزیره هرمز، ایران
معماران مسئول : محمدرضا قدوسی، گلناز بَحرمانی، فاطمه رضایی فخر آستانه
متراژ پروژه : 300 متر مربع
سال اجرا : 2017


امروز با آرل به بنایی در هرمز می رویم،جزیره ای که به خاطر شرایط اقتصادی نامطلوب، سابقه شکست های متوالی در امر بهبود شرایط زیست محیطی معروف می باشد. از مدت ها قبل "خاک سرخ هرمز" موضوع تنش و اعتراض مردم بومی این جزیره بوده و اعتراض آنها را تحت عنوان غارت منابع طبیعی هرمز به صورت گسترده به نمایش گذاشته است. در سال 2014 یک کارفرما وارد جزیره شد و خیلی زود با پایانی غم انگیز جزیره را ترک کرد. مردم هرمز در اقدامی عجیب بخش هایی از پروژه این کارفرما را به نشانه اعتراض تخریب کردند. پس از این اتفاق کارفرمای مذکور تصمیم گرفت دوباره به جزیره بازگردد و این بار حضوری حساب شده تر داشته باشد.

با توجه به محدودیت منابع، کارفرما از یک فرایند مشارکتی تحت شروع کار خود آغاز  به کار کرد. سپس کارگاه و اتاق فکرهای چند مرحله ای برگزار شد و "موضوع حضور در هرمز" به عوان چشم اندازی از استراتژی ها و تاکتیک های توسعه یک برنامه جامع به نام مداخله شروع به کار کردند. اولین برنامه ای که قرار بود شروع به کار کند موضوعاتی مانند: زیست محیطی، خودکفایی و ویژگی های اجرایی ساده بود که بر اساس زیرساخت های گردشگری انتخاب شده اند. تعبیه یک مرکز اجتماعی، مرکز اجتماعات گردشگری، ایستگاه مسافربری، مجموعه ای از ایستگاه های اجاره دوچرخه، کافه و رستوران، مرکز مدیریت بازیافت زباله، مراکز تفریحی و گردشگری، و چندین فضای عمومی شهری جزء برنامه هایی هستند که برای هرمز در نظر گرفته شده است. اولین گام تعبیه یک مرکز اجتماعی موقت برای اهالی و مشارکت کنندگان برنامه های فوق در هرمزگان بود.

سپس یک سری مطالعات برو روی مورفولوژی و تشکیل عناصر هرمز انجام گرفت. پس از بررسی مطلعات موردی محلی و بین المللی، تیم طراحی به این نتیجه رسید که از سیستم خاک کوبیده شده، برنامه های نادر خلیلی و راه حل های معاصر بیشتر در شهر هرمز مورد استفاده قرار گیرد.

پس از مدتی یک مرکز فرهنگی کوچک با کاربری های: اطلاعات توریستی، کافه و مرکز مدیریت رویدادها ساخته شد. "رونگ" (Rong) نامی بود که برای این مجموعه برگزیدیم. رونگ یک فضای شهری است که مردم بر روی آن راه می روند. این سازه به لحاظ ژئومورفولوژی و طرحی نمادین، هماهنگی کاملی با جزیره دارد. فرم و شکل این بنای کوچک غرور را برای اهالی هرمزگان به ارمغان آورده است. در پیاده سازی طرح فوق از تکنولوژی تصفیه شن و ماسه به همراه ساختار پولادی تحت پوشش سیمان بهره برده اند. بنای "رونگ" با واقعیت زندگی مردم هرمز همذات پنداری کرده و مشارکت آنها را پذیرفته است. بنایی پایدار و قابل بازیافت که بسیار راحت و در مدت زمان کوتاهی ساخته شده، و می توان به صورت مکرر چنین بنایی اجرا نمود. 

شاید ما بتوانیم با مطرح کردن چند سوال از خودمان و اهمیت معماری، اهداف و سیاست های ساخت و طراحی این پروژه را به طور خلاصه عنوان کنیم.
آیا معماری می تواند دوران پر رونق را به شهر هرمز و مردم شهر هرمزگان بازگرداند و آینده ای امیدوارکننده برای آنها بسازد؟
آیا معماری می تواند ما را از درگیری های غیرضروری نجات دهد؟
آیا معماری می تواند مانند یک عامل فعال زیست محیطی عمل کند و با صرفه جویی و حفظ منابع محدود از حفاری ناعادلانه خاک برای نسل بعدی جلوگیری کند؟
آیا می توان یک فضای توپوگراف عمومی بر اساس شرایط جغرافیایی و بدون دخالت دست انسان ساخته شود؟
آیا میتوانیم مراحل مداخله خود را با تست تکنیکها پیش از اجرا در میدان ایمن و مطمئن کنیم؟
آیا یک ساختمان می بایست بلند باشد تا خط آسمان را تغییر دهد؟


گروه معماران آرل

  • arel arel
  • ۰
  • ۰

طراحی ساختمان اصلی بانک مرکزی سیتیک چین توسط نورمن فاستر می تواند به عنوان یکی از نشانه های شهری منطقه هانگژو و باشد. ساختمان بانک به لحاظ ویژگی های اقتصادی خود در محدوده تجاری منطقه هانگژو واقع شده و به عنوان محور اصلی منطقه دارای تعارف مفهومی و عملکردی خاص خود می باشد. چالش اصلی گروه طراحی فاستر طراحی یک طرح جدید بود که با محدوده سایت هماهنگ بوده و در عین حال تعاریف خود از یک مجموعه یکپارچه به عنوان بانک مرکزی را داشته باشد. طرح ساختمان فوق با تأثیرپذیری از کشتی نمادین باستان به نام Due یا Ding ساخته شده نشانه ثروت، ثبات و مقام در فرهنگ چین به شمار می رود.

حجم اصلی پروژه بر اساس یک الگوی V شکل موجدار طراحی شده که در ارتفاع 100 متری واقع شده و با توجه به اشکال هندسی قابل توجعی تقسیم بندی شده است. تقسیم وزن فوقاتی ساختمان با  توجه به تقسیم بندی مناسب سازه و محاسبه آن در هر وجه انجام شده تا کانسپت و ارتفاع بلند ساختمان به بهترین شکل ممکن ارائه شوند. ایجاد کنسول های کوتاه در طبقات فوقانی به گسترش متراژ پلان کمک کرده و دفاتر با ابعاد بزرگتری را در طبقات بالا فراهم نموده است. بالاترین قسمت برج بیشترین فضای اداری مورد نیاز بانک را فراهم نموده که توسط پلانی انعطاف پذیر پیش بینی تغییر کاربری را خواهد داشت.

ورودی مجموعه در نما، خود تعریف ویژه ای را از سردر و ورودی به نمایش می گذارد. طراحی یک دهانه 30 متری که علاوه بر عنصر دعوت کنندگی، تمام وزن 72 متر بالای خود را به خوبی بین این دو پایه ضخیم تقسیم می کند. این ورودی الماسی شکل یک آتریوم بزرگ را در قلب مجموعه تشکیل داده که 20 طبقه را پوشش می دهد و در بعضی فصول نقش تهویه را برای این بخش ایفا می کند. بالای ساختمان به بام سبزی اختصاص یافته که به نوعی برای ویژگی های اقلیمی ساختمان و سپس یک اتاق VIP برای اعضای ویژه بانک می باشد.



گروه معماران آرل

  • arel arel